If I die (Rachel Vincent)

(OBS! Har du inte läst de andra delarna i serien så bör du inte läsa denna recension! Kan innehålla små men likväl stora spoilers!)
 
Titel: If I die
Författare: Rachel Vincent
Originaltitel: -
Utgivningsår: 2011
Bokförlag: mira ink
Antal sidor: 342
Översättare: -
Serie: Soul Screamers (Föregångare: My soul to take, My soul to save, My soul to keep, My soul to stealUppföljare: Before I wake, With all my soul).
 
KAYLEE CAN SEE DEATH COMING. NOW SHE MUST FACE HER OWN.
As a teen banshee, Kaylee's blood-curdling screams are a death knell for others. Yet she never expected to see her own name at the top of a reaper's list. Scheduled to die within days, Kaylee knows her magic can't change her fate. Worse, on top of worrying about her own demise, she needs to save mortal best friend Emma from the clutches of a deadly Netherworld creature.
As Kaylee's time on earth slips away, troubled banshee boyfriend Nash and his reaper brother Tod refuse to give up on Kaylee. They're ready to unearth murky family secrets to give her a last chance at life, as their fight to save Kaylee becomes a battle for her love. 
 
 
 
Min åsikt:
Ännu en genialisk bok av Rachel Vincent. Detta är den femte boken i serien och svåra val görs, ny fiende dyker upp i skolan och döden som stirrar en i vitögat (allvarligt talat). Mycket händer och man stupar rakt in i ett fartfyllt drama. Spännande, underhållande och helt enkelt underbar är vad den här boken är.
 
Precis som i de förra böckerna häpnas jag över Rachel Vincent's sätt att lyckas binda ihop handlingen från de tidigare böckerna och att saker som hände i första boken har betydelse nu. Serien bildar då verkligen en helthet och trådar knyts ihop. Man lägger märke till fler detaljer och tänker om utifrån hela serien och inte bara den man läser för tillfället. Jag älskar det!
 
Jag har sagt i recensionerna på de andra böckerna i serien att huvudpersonen Kaylee har varit tvungen att ta några mycket svåra beslut, men här steg det ytterligare några grader och hon har bara mörker framför sig. Det är inte lätt och jag sympatiserade med henne hela vägen.
Tod är lika underbar som alltid och jag gillar starkt at han är med mer och mer allt som serien går. I första boken fick man inte se så mycket av honom, men nu är han överallt känns det som. Sabine är lika stöddig och elak som alltid och jag skrattade åt henne ett flertal gånger, konversationer mellan henne och Kaylee kunde bli så fruktansvärt roliga. Speciellt då när Kaylee skulle fråga henne om sextips. Jag fick lägga undan boken i några minuter för att jag skrattade så mycket.
Nash är samma som alltid, samtidigt som jag tycker att han har utecklats väldigt mycket. Tycker här att det är ganska synd om honom men blir samtidigt så irriterad för att han alltid ska vara så motsägande och vägra försöka se saker från andra perspektiv. Dock tycker jag fortfarande att det är orättvist när Kaylee och Sabine förhandlar om vem han ska vara med, de bestämmer allting själva precis som att han inte har något att säga till om. Hallå, det är liksom HANS liv det handlar om. INTE deras.
Trotts dessa små saker älskar jag fortfarande ändå karaktärerna, kanske mer nu är någonsin tidigare. För det är just deras brister som gör dem perfekta och det är lätt att förlåta dem, kanske för att man själv känner igen sig i deras beteende ibland.
 
Spänningen är på topp som vanligt. Här gillar jag dock också att det finns två så kallade mainstories. Dels Kaylee's kamp för att överleva hennes dödsdag och dels deras försök att stoppa den nya fienden på skolan. Då blev det helt plötsligt ännu mer spännande och man vände sida konstant.
 
En absolut värdig uppföljare i en väldigt bra serie. Längtar mycket till fortsättningen!
 
Bästa del: Slutet. Och telefonsamtalet mellan Kaylee och Sabine.
 
Bokens förasta mening: I used to think death was the worst thing that could happen to a person.
Bokens sista mening: And finally, my heart began to beat.
 
9/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0