My soul to take (Rachel Vincent)

 

Titel: My soul to take

Författare: Rachel Vincent

Originaltitel: -

Utgivningsår: 2009

Bokförlag: Mira books

Antal sidor: 345

Översättning: -
Serie:
Soul Screamers #1 (Uppföljare: My soul to save, My soul to keep, My soul to steal, If I die, Before I wake och With all my soul som kommer ut 1 april 2013.)

 

There is something very wrong with Kaylee Cavanaugh: she senses when someone near her is about to die. And when that happens, a force beyond her control compels her to scream bloody murder. Literally.

Kaylee just wants to enjoy having caught the attention of the hottest guy in school. But a normal date is hard to come by when Nash seems to know more about the need to scream than she does. And when classmates start dropping dead for no apparent reason, only Kaylee knows who'll be next.


 

 

 

 

 

 

Min åsikt:

Har hört mycket gott om den här serien, speciellt är det många som säger att serien bara blir bättre och bättre. Hade därför en del förväntningar när jag öppnade boken, som visade sig besvaras och imponera på mig en hel del mer.

 

Till att börja med så visste jag inte mycket om bokens handling när jag började läsa My soul to take. Att huvudpersonen skrek varje gång någon i närheten utav henne dog var i stort sätt det enda jag visste. Vid första tanke kanske det låter ganska löjligt konstigt, men det är det faktiskt inte. Inte när man sedan verkligen förstår helheten, som jag tyckte om mycket. Älskar att de varelser som står i centrum verkligen känns nytt. Har inte läst mycket om sådana varelser och visste ärligt talat knappt något om dem. Oerhört kul att läsa om kan jag säga och jag ska göra er en tjänst och inte berätta vilka varelser det rör sig om, för det är så mycket roligare att bli överraskad. Så som jag blev.

 

Farten och handlingen kan jag förstå om det uppfattas som lite seg utav andra, men det gjorde inte jag då jag var alldeles för uppslukad utav dessa varelser och ville bara veta mer hela tiden. Det räckte knappt, och jag vill ha mer! Tur att det finns runt 5 böcker till i serien, är inte riktigt säker på ifall det ska släppas fler eller inte.

 

Jag gillade huvudpersonen Kaylee's berättarröst väldigt mycket. Den är så rolig på ett oskyldigt sätt, hon går djupt in i sina tankar när hon letar efter svar och det är kul som läsare att följa. Förutom det så är hon väldigt beskyddande och bryr sig om alla, hon vägrar låta oskyldiga dö och gör allt för att förhindra dem händelserna även om det betyder att hon själv far illa.

Kaylee's kärleksintresse Nash var först bara en sådan kille man himlade med ögonen åt. Skolans snyggaste och populäraste kille som helt plötsligt fick upp ögonen för henne. Suck, hur många gånger har man inte hört det förut? Dock utvecklas hans karaktär snabbt och man går snabbt över till att gilla honom. Älskar att han ställer upp så mycket för Kaylee och hur rolig han kan vara vid vissa tillfällen. Desto mer man lärde känna hans karaktär desto mer växte han i mina ögon och även Kaylee's. Dessutom blev deras förhållande helt plötsligt mycket mer realistiskt då man fick en förklaring till deras ”insta-love” senare.

Tod är också värd att nämnas här. Han är så sarkastisk rolig att man börjar gilla honom direkt. Hoppas man får se mer utav honom i uppföljarna.

 

Språket var lätt och flöt på hur lätt som helst. Hade inga problem överhuvudtaget med det.

 

Allt som allt har det här varit en väldigt intressant och fascinerande bok och jag längtar tills jag får läsa fortsättningen. Hoppas det inte dröjer länge :)

 

Bokens första mening: ”Come in!” Emma whispered from my right, her words floating from her mouth in a thin white cloud.

 

Bokens sista mening: And no matter what happened next, I was damn well going to earn her sacrifice.

 

 

En stark 8/10

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0