My soul to keep (Rachel Vincent)

(OBS! Har du inte läst de två första böckerna i serien så bör du inte lsa denna recension. Kan innehålla små men likväl stora spilers.)
 
Titel: My soul to keep
Författare: Rachel Vincent
Originaltitel: -
Utgivningsår: 2010
Bokförlag: mira ink
Antal sidor: 378
Översättning: -
Serie: Soul Screamers #3 (Föregångare: 0.5 My soul to lose (mellanbok), 1. My soul to take, 2. My soul to save Uppföljare: 3.5 Reaper (mellanbok), 4. My soul to steal, 5. If i die, 5.5 Never to sleep (mellanbok), 6. Before I wake, 7. With all my soul)
 
Kaylee has one addiction: her boyfriend Nash...
Like Kaylee, Nash is a banshee. So he understands her like no one else. Nothing - supernatural or otherwise - can come between them. That is, until something does.
Demon breath - a potent paranormal drug with the power to kill. Somehow the super-addictive substance has made its way to the human world. Kaylee and Nash need to cut off the source and protect their human friends - one of whom is already hooked.
 
Min åsikt:
 
Wow snacka om skillnad på stämmningen i boken mellan My soul to keep och dess föregångare. Mycket känslosammare, mycket mörkare och mycket djupare. Jag fullkomligt älskade det! Underbart.
 
Gillade jag karaktärerna innan så älskar jag dem nu. De gör misstag och de är inte perfekta, men det är just det som gör att jag tycker om dem så. Det är det som gör dem så speciella och älskvärda.
Detta märkte jag speciellt med hur mycket jag led såväl som skrattade och kände med dem. Tyckte det var synd om Kaylee i boken, hon fick stå inför riktigt tuffa val (som jag också misstänker att hon kommer att få göra i framtiden) och även ifall jag inte höll med om vissa så förstod jag verkligen varför hon gjorde som hon gjorde. Detta kanske mest för att hennes berrättarröst var så stark och oerhört övertygande. 
Måste också tillägga att allt det där med Avari var så himla creepy. De scenerna äcklades jag åt och blev arg över ganska mycket och det är kul att se hur det kunde påverka mig så mycket.
 
Tod är en karaktär som steg oerhört mycket i mina ögon i den här boken och han är numera min favoritkaraktär. Älskar hans stil och nu när man har fått se honom ordentligt så märker man också att han har ett riktigt fint inre. Det får mig att vilja läsa Reaper nuuu!!!!
Den andra brodern Nash är tyvärr däremot en karaktär jag blev ganska besviken på. Dock kan jag ändå inte låta bli att tycka lite synd om honom och vilja att han ska bli bättre. Han var typ ändå min favoritkaraktär i första boken.
 
Boken är spännande rakt igenom och det är vid vissa tillfällen väldigt svårt att lägga den ifrån sig. Första halvan var kanske inte det bästa men andra halvan var verkligen underbar. Man hade inget annat val än att sträckläsa då.
Även här fick man ta mer del utav "nedervärlden" och tycker nästan det blir mer och mer intressant för varje gång. Väldigt bra gjort får jag lov att säga.
 
På grund av det ganska öppna slutet så vill jag läsa nästa bok nu. Men jag ska lägga band på mig själv och vänta lite hade jag tänkt och läsa några andra böcker i mellan. Planen är att jag ska läsa ut den sjätte boken ungefär vid tiden innan sjunde boken kommer ut, men jag har en känsla av att det inte kommer att gå så jätte bra.... Speciellt inte när alla säger att jag verkligen har något bra framför mig och jag har alla böckerna hemma ;)
 
Bästa del: Slutscenen
 
Bokens första mening: The whole thing started with a wasted jock and a totaled car.
Bokens sista mening: And cried all the way home.
 
9/10

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Ahh, du måste läsa den femte boken! Den är bäst hittills! Fast iofs så har du redan fått en del av den spoilad så jag vet inte om du kommer att tycka om den lika mycket som jag gjorde.

Svar: Oh ja, längtar till den :DJo, vilket är väldigt synd. Men hoppas ändå på det bästa.
Rebecca

2013-01-16 @ 19:43:22
URL: http://boktycke.se
Postat av: Madeleine K

Jag är så sugen att börja läsa den här serien!

Svar: Då tycker jag verkligen att du ska göra det! :)
Rebecca

2013-01-16 @ 19:54:26
URL: http://maddie-bokblogg.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0