Pretties (Scott Westerfeld)

(OBS! Har du inte läst första boken i serien så bör du inte läsa denna recension, kan innehålla små men likväl stora spoilers)
 
 
Titel: Pretties
Författare: Scott Westerfeld
Originaltitel: -
Utgivningsår: 2011
Bokförlag: Simon Pulse
Antal sidor: 348
Översättare: -
Serie: Uglies #2 (Föregångare: UgliesUppföljare: Specials, Extras.)
 

In Tally's world, your 16th birthday brings an operation that turns you from a repellant Ugly into a stunningly attractive Pretty, and catapults you into a high-tech paradise where your only job is having a really good time. Just before her birthday, Tally discovered that turning Pretty comes with a terrible price. She vowed to accept the operation, but with the understanding that her friends on the outside would rescue her, and let her be the guinea pig for the experimental and highly dangerous cure they're developing.

But in the second book of the Uglies series, Tally's Pretty. And everything's changed. The new, Pretty Tally is totally happy right where she is. She doesn't think she needs any kind of cure at all. When someone from her Ugly life shows up with a message, Tally has a hard time listening. Did she really promise to give all this up? Is she bound by a promise she made when she was a different person? If there is anything left of the old Tally, how will she fight her way out to keep her word and help her friends?


 

 

Min åsikt:

Pretties följer ganska mycket i Uglies fotspår tycker jag. Jag tyckte ungefär lika mycket om Uglies som Pretties och inte mycket i mitt tycke har förändrats, så det här kommer nog inte bli någon lång recension.
 
I Pretties så möter vi återigen Tally, som nu är skitsnygg och hjärntvättad, och som försöker klura ut den hemska sanningen om deras samhälle. Till hennes hjälp finns Zane som är en ny karaktär man får träffa i den här boken, och ska jag vara ärlig så är han nog den enda karaktären jag verkligen gillade och brydde mig om. Tally var helt okej, men precis som i Uglies märker jag halvvägs att jag börjar tröttna på henne. Hon känns liksom så platt och jag tycker inte alls att hon har förändrats sedan förra boken. Jag skulle inte direkt bry mig mer eller mindre ifall hon dog (okej, det där låter hemskt men ni förstå vad jag menar).
Karaktärerna och speciellt hvudpersonerna (samt deras berättarröster) är nog det jag tycker är viktigast i en bok och när en bok är medelmåttig på just den punkten så har jag tyvärr ett stort problem. Jag säger inte att jag ogillade Tally, jag var bara ointresserad. Sedan fanns det dock Zane som gottgjorde det lite.
 
Handlingen och farten var dock något som jag verkligen tyckte om. Början är ganska seg, men för mig gjorde det ingenting då jag ändå bara ville se mer av Pretty town. Det var intressant att äntligen få en inblick på människorna där och förstå systemet bättre. Jag gillade även de små tvistarna som Westerfeld har vävt in i handlingen, vissa som man inte alls hade väntat sig.
När jag hade läst ungefär halva boken så steg dock spänningen och var sedan sjukt spännande ända fram till slutet.  Jag vände blad hela tiden och tiden flög förbi utan att jag märkte något. Tur var det väl att jag läste ut den på en dag då jag inte hade någonting annat planerat.
 
Så det var det. Gillade Pretties, men önskar dock att någon lite mer intressant hade kunnat vara huvudperson istället, i så fall hade jag nog älskat boken. Tänker dock inte låta det stoppa mig från att läsa fortsättningen, för att den slutade väldigt spännande och jag vill se hur allt slutar. Och för en gångs skull är jag även lite nyfiken på hur det blir med triangeldramat nu när jag är helt på Zane's sida.
 
En stark 7/10
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0