Uglies - Scott Westerfeld

 

Titel: Ugliest

Författare: Scott Westerfeld

Originaltitel: -

Utgivningsår: 2005

Bokförlag: Simon Pulse

Antal sidor: 406

Översättning: -
Serie:
Uglies #1 (Uppföljare: Pretties, Specials, Extras)

 

Tally can't wait to turn sixteen and become Pretty. Sixteen is the magic number that brings a transformation from a repellent Ugly into a stunningly attractive Pretty, and catapults you into a high-tech paradise where your only job is to have a really great time. In just a few weeks, Tally will be there. But Tally's new friend, Shay, isn't sure she wants to be Pretty. She'd rather risk life on the outside. When Shay runs away, Tally learns about a whole new side of the Pretty world - and it isn't very pretty. The authorities offer Tally the worse choice she can imagine: find her friend and turn her in, or never turn Pretty at all. The choice Tally makes changes her world forever.


 

 

Min åsikt:

Har väntat länge med att skriva den här recensionen och vet inte riktigt varför. Läste ut den någon gång i somras och kommer därför inte ihåg så jätte mycket, men ska ändå göra mitt bästa.

 

Den allra största anledningen till att jag ville läsa den här boken var helt klart på grund av konceptet. I framtiden för att slippa svartsjuka, mobbning och liknande så plastikopererar dem alla människor på deras sextonde födelsedag, så att de blir så snygga som det går ända från grunden. Detta gör att alla ser nästan likadana ut (förutom några små skillnader) och de är nöjda. Och ja, visst låter det bra? Men det är bara en fasad, sanningen bakom det hela är dock mycket värre.

Jag älskar det! Framförallt för att det känns så himla realistiskt. Andra YA dystopiska böcker som jag har läst har oftast känts ganska långt borta. Som att ifall det någonsin skulle kunna hända så ligger det i så fall långt fram i tiden. Men det här är verkligen något som skulle kunna hända inom ganska snar framtid. För att folk är fixerade utav sitt utseende och jag tror att alla någon gång har stått framför spegeln och suckat eller klagat på något man inte tycker om med sig själv. Ofta går det även mycket längre och djupare än så. Alla vill ha den perfekta kroppen. Det är just därför som det här utvecklade samhället och så känns så mycket hemskare och mer skrämmande än andra dystopiska samhällen.

Jag tycker att författaren är smart som har lyckats bygga upp allt det här. Han har verkligen tänkt till och utvecklat iden det så bra som möjligt.

 

Höjdpunkten i boken är definitivt världen men när man går över till de andra punkterna så brister det tyvärr lite grann. Karaktärerna kunde ibland kännas lite platta. Det var inte så att jag ogillade dem för att det gjorde jag verkligen inte. Det var nog bara mer det att de inte stod ut så mycket och jag kände inte riktigt att jag kunde lära känna karaktärerna så som jag gärna ville.

Däremot så fanns det faktiskt en karaktär som jag verkligen tyckte om, och det var David. Han var den här trevliga, snälla killen som hade egna starka åsikter. Han värderade allting högt och tyckte att allt som hade med plastikoperationerna att göra var helt rubbat och sinnessjukt. Han blev äcklad av det. Här har vi verkligen en kille som står upp för sig själv, bryr sig inte om vad andra tycker och en är en person som verkligen kämpar. Det gillar jag mycket!

 

Den här boken har väckt fram ganska mycket tankar hos mig och jag tyckte om den. Den var spännande, hemsk och helt enkelt bra. Tänker definitivt läsa fortsättningen!

 

 

8/10

 


Kommentarer
Postat av: Ebba

Håller helt med dig om karaktärerna, tyckte också att de var ganska platta och outvecklade när jag läste den för inte så länge sen. :/

Har förresten taggat dig i Happy Bookaholic- taggen om du känner för att göra den :)

Svar: Ok, tack! :)
Rebecca

2013-01-26 @ 19:30:08
URL: http://iceandfire.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0