Warm Bodies (Film och bok recension)

Titel: Varma Kroppar
Författare: Isaac Marion
Originaltitel: Warm Bodies
Utgivningsår: 2010
Bokförlag: Mix förlag
Antal sidor: 287
Översättare: Kristoffer Leandoer
Serie: -
 

Zombier har inga känslor - om de inte äter av din hjärna. 

Världen har fyllts av zombier och ingen vet varför. R är en av dem.

Zombier har inga egna känslor eller minnen - men om de äter av en människas hjärna återupplever de scener ur den personens liv.

Det är så det går till när R blir förälskad. Han dödar en ung man och övertar hans kärlek till flickvännen. Nu har R ett mål i tillvaron. Han vill hålla kvinnan gömd från de andra zombierna och se till att hon överlever.

Den unge mannens känslor blir som en drog för R; bit för bit äter han av pojkvännens hjärna. Scen för scen upplever R hans liv, och det förändrar honom för alltid.


  

Mn åsikt:
Det här var en bok jag visste rätt mycket om innan jag började läsa och jag hade innan egentligen inte haft någon lust att läsa den. Visst var jag nyfiken, men samtidigt kände jag inte riktigt det suget.
Det förändrades dock när jag trailern till filmateriseringen av den och jag ändrade helt inställning. Plsötligt ville jag väldigt gärna läsa boken och sedan se filmen, trailern såg ju så bra ut.
 
Dock så blev jag väldigt förvånad när jag väl läste boken. Den var så mörk och deprimerande. Det fanns inte många ljusa punkter och på ett sätt gillade jag det. Det hindrade boken från att bli en sockersöt kärlekshistoria lik Twilight, vilket gjorde allting intressantare. Dock fanns det annat som kunde ha förbättrats. Människor är näst intill utrotade och världen är fylld av zombier som dödar allt med en puls. Så de människorna som återstår har helt enkelt byggt upp en mur runt sig själva och skapat något sorts samhälle innanför murarna där allting bara är tungt och dystert. DETTA hade jag velat veta mer om. Världen och det nyskapade samhället. Det fick jag inte, vilket gjort att jag bara fortsatte att hitta en massa lösa trådar och luckor i historien.
 
Fokusen låg istället hos huvudpersonerna R och Julie och realtionen där emellan. Jag tyckte speciellt om början där de träffades för första gången.
Tyckte det var lätt att sympatisera med både R och Julie, dock så tyckte jag inte att de stod ut så mycket i mängden och om det inte ahde varit för filmen skulle jag nog ha glömt bort dem väldigt snabbt. Men mer om det senare.
 
Jag gillade början men sedan tyckte jag att handlingen började bli lite seg för att sedan i slutet bli intressant igen. Jag kan inte direkt säga att det var så jätte spännande, visste redan ungefär hur boken skulle sluta men det var intressant. Helt klart godkänt skulle jag nog säga, totts sina brister.
 
Bokens första mening: Jag är död, men det är inte så farligt.
Bokens sista mening: För att det är det vi vill.
 
6/10

 
Titel: Warm Bodies
Genre: Komedi, roamtik, skräck
Regissör: Jonathan Levine
Manusförfattare: Jonathan Levine
Författare till boken filmen är baserad på: Isaac Marion
Utgivningsår: 2013
Skådespelare: Nicholas Hoult, Teresa Palmer, Rob Corddry
Speltid: 98 min
 
R är en ung man i en existentiell kris - han är en zombie. Han hasar sig genom ett Amerika förstört av krig och social kollaps. Hans själlösa hunger efter sina odöda kamrater är stor, men han längtar också efter något mer än blod och hjärna.
 
Min åsikt:
Filmen var väldigt annorlunda. Inte i själva handlingen, där följde den ungefär samma spår, men i stämningen. Som jag har sagt var boken väldigt mörk och deprimerande, filmen hade dock en mycket mer komisk känsla i sig. Visst var den fortfarande mörk, det är ju ingen direkt rolig framtidsvision, men jag skrattade väldigt ofta. Skulle kunna gå så långt som att kalla den för en romantisk komedi. Och det gillade jag verkligen. Tyckte det gjorde den mer speciell istället för att bli den nya Twilight. Bra jobbat!
 
Skådespelarna äger scenen. Om jag inte tyckte om Nichoulas Hoult innan, så gör jag det definitivt nu. Han gjorde ett oerhört bra jobb med att visa känslor utan ord och klarade den komiska tonen galant. Är det creepy att jag tyckte att han var snygg när han såg ut som en äcklig zombie? :p

Som jag sa innan så följde filmen samma spår som boken, dock så drog de ut på scenerna i flypanet vädligt mycket (inte mig emot, de var enligt mig de bästa delarna) och hade ändrat en väldig massa i slutet, som jag dock inte tyckte om lika mycket. Det var synd att de ändrade och ni som både sett och läst Warm Bodies fattar nog vad jag speciellt pratar om.
 
Framtidsvisionen och miljön var bara wow. Det ser så häftigt ut trotts att det egentligen är så hemskt. Verkligen jätte bra jobbat.
 
Spoiler del:
 

Tyckte inte om att de sparade pappans liv i filmen. Tyckte det var en viktig och stor händelse i boken. Dessutom så blev det alldeles för mycket uatv ett happy ending. Blev lite för putti nuttigt.

Det var också synd att man inte fick höra någonting överhuvudtaget om Julie's mamma. Det var också en väldigt viktig del i historien. De kunde ju åtminstonde ha nämnt henne och kanske snabbt gått förbi hennes grav istället för att stanna vid den som i boken.

Älskade sminkscenen, och att de spelade Pretty Women. Extremt kul.

 
Slut på spoiler del!
 
8/10

Kommentarer
Postat av: [Anna]

Ja jag tyckte oxå det var synd att det ändrades så mycket i slutet och jag ville oxå veta mer om Julies värld och allting kring det. Det borde ha kommit ut en parallel bok ur Julies synvinkel eller kört varannat kapitel typ... :)

Svar: :)
Rebecca

2013-05-03 @ 07:25:35
URL: http://bokraden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0