The Indigo Spell (Richelle Mead)

(OBS! Har du inte läst de andra böckerna i serien så bör du inte läsa denna boken. Kan innehålla små såväl som stora spoilers.)
 
 
Titel: The Indigo Spell
Författare: Richelle Mead
Originaltitel: -
Utgivningsår: 2013
Bokförlag: Penguin Books
Antal sidor: 401
Översättare: -
Serie: Bloodlines (Föregångare: Bloodlines, The Golden Lily
 
"Sydney Sage is an Alchemist, one of a group of humans who dabble in magic and serve to bridge the worlds of humans and vampires. They protect vampire secrets--and human lives." 
In the aftermath of a forbidden moment that rocked Sydney to her core, she finds herself struggling to draw the line between her Alchemist teachings and what her heart is urging her to do. Then she meets alluring, rebellious Marcus Finch--a former Alchemist who escaped against all odds, and is now on the run. Marcus wants to teach Sydney the secrets he claims the Alchemists are hiding from her. But as he pushes her to rebel against the people who raised her, Sydney finds that breaking free is harder than she thought. There is an old and mysterious magic rooted deeply within her. And as she searches for an evil magic user targeting powerful young witches, she realizes that her only hope is to embrace her magical blood--or else she might be next.
 
Min åsikt:
Ingen kan mäta sig med Mead's karaktärer och karaktärsutvecklingar. För varje bok lyckas hon bara få mig att tycka om karaktärerna mer och mer, det finns alltid något nytt att hitta ho0s dem, och vid det här laget (efter att ha läst nio böcker med samma karaktärer fast på olika sätt) så kan ni tänka er att jag verkligen har kommit till att älska dessa karaktärerna. Just därför håller juag fortfarande fast vid det jag alltid har sagt: Mead's karaktärer är de bästa och det finns inga andra som ens kan komma i närheten. Detta gör också att jag har en känska av att komma hem varje gång jag läser en av hennes böcker i den här serien. Det är som att träffa gamla vänner och en mysig känsla sprids.
 
Dock så kan jag ibland fortfarande komma på mig själv med att sakna Rose mycket (vi fick se så ytterst lite av henne i The Indigo Spell och hela Bloodlines serien generellt), men det hindrar mig inte från att se Sydney växa som en karaktär på ett sätt som jag tycker om.
Jag älskar att hon är så intelligewnt  och även oerhört smart. Hon tänker efter först och kommer på lösningar. Trots det så är hon inte i närheten av perfekt, hon har sina brister precis som vanliga människor och genom den här boken var hon osäker, tvivlande, rädd och vädligt skör. Men det är inte så konstigt med tanken på att det hon har trott på i hela sitt liv helt plötsligt visar sig vara något helt annat. Hela hennes värld har vänts upp och ner och det är så lätt att sympatisera med henne.
Sedan har vi Adrian som fortfarande är favorit karaktären och egentligen så behöver jag inte säga något på den här punkten. Ni vet alla redan vilken fantastisk människa han är och det fortsätter han att vara även genom den här boken.
 
Humorn lyser som vanligt ganska tydligt och jag skrattade ett antal gånger under bokens gång.Även själva Richelle Mead's skrivsätt är humoristisk och det är så lätt att fastna. Det är inte bara karaktärerna som får en att känna sig hemma utan även skrivsättet. Man känner igen det och fortsätter att älska det. Man vill hela tiden komma tillbaka för mer.
 
En sak som jag dock alltid har tyckt varit ett problem med Mead's böcker är att de kan vara ganska sega i handlingen och spänningen är inte ofta på topp. Det kände jag definitivt av i föregångarna, men nu i The Indigo Spell tror jag faktiskt att hon har lyckats att lyfta ribban lite högre. Jag tycker absolut att det har förbättrats men trots det tycker jag ändå inte att den är så hög som jag skulle ha velat. Men fortsätter hon på den här vägen, det blir bättre för varje bok, så slår jag vad om att de sista böckerna i serien kommer att bli några riktiga pageturners, precis som i Vampire Academy.
 
Tillslut måste jag bara säga att jag ser fram emot fortsättningen väldigt mycket och det är kul att man slipper vänta i ett helt år på den (som samtliga andra). Jag längtar även otroligt mycket till filmateriseringen av första boken i Vampire Academy serien, det ska bli helt otroligt att se en sådan bokserie man har älskat så länge komma till liv på skärmen. Filemn har världspremiär den 14 februari 2014.
 
Bokens första mening: This wasn't the first time I'd been pulled out of bed for a crucial mission.
Bokens sista mening: "We're going to be together all the time."
 
 
En stark 8/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0