Nya Kontakter (Sophie Kinsella)

 
Titel: Nya Kontakter
Författare: Sophie Kinsella
Originaltitel: I've got your number
Utgivningsår: 2012
Bokförlag: Damm förlag
Antal sidor: 368
Översättare: Annika Sundberg
Serie: -
 
Ibland är ett samtal allt som krävs ...

En förlorad smaragdring, en hittad mobiltelefon och ett löfte som inte får brytas - Detta blir upptakten till en hejdlös komedi om vad som kan hända om ens mobiltelefon hamnar i fel händer.

Poppy Wyatt befinner sig på ett hotell i London och har sin möhippa när brandlarmet går. Hotellet måste utrymmas och i kaoset som sedan råder upptäcker Poppy att hennes förlovningsring är borta! Det är en vacker, antik smaragdring som har gått i hennes fästmans släkt i generationer. Dessutom blir hennes mobiltelefon stulen och i och med det finns det inte längre något sätt för hotellet att kontakta Poppy om de skulle hitta ringen. 

Desperat vandrar Poppy runt i hotellobbyn då hon ser en mobiltelefon som ligger slängd i en soptunna. En ny telefon och ett nytt nummer att ge till personalen - perfekt! Det finns dock ett problem - telefonens ägare, affärsmannen Sam Roxton. Som i tid och otid ringer Poppy och ber henne lämna tillbaka telefonen. 

Aldrig att Poppy tänker ge upp den här möjligheten och de gör en deal: Poppy får behålla telefonen under en vecka mot att hon lovar att vidarebefordra alla Sams meddelanden och mejl. Problemet är bara att Poppy inte kan låta bli att lägga sig i både Sams jobb och hans privatliv ...
 
 
Min åsikt:
Sophie Kinsella lyckas alltid förundra mig med sina böcker. De är sprängfyllda med humor (speciellt humor), underbara karaktärer och så mycket mer. Jag tror inte att ni har kunnat missa hur mycket som jag har tjatat om henne och hennes böcker. Hon lyckas brilijera om och om igen (det här är ändå tolfte boken jag har läst av henne) och det säger en del. Med Nya Kontakter hade jag väntat mig något likadant. Det fick jag och mer därtill.
 
Det känns verkligen som att Kinsella blir bättre och bättre med varje bok, för att det här måste vara en utav de bästa. Jag brukar alltid gilla huvudkaraktären i hennes böcker men jag brukar däremot inte vara så intresserad av deras kärleksintressen, jag bryr mig oftast inte om dem, de bara är där. I Nya Kontakter var det däremot annorlunda, här gillade jag killen mycket. Han var inte som de andra, med andra ord tråkig och lättpåverkad, utan han stod ut. I början tyckte jag precis som huvudpersonen Poppy att han var en aning irriterande, men sedan föll jag i samma takt som hon gjorde. Sjukt fantastiskt!
 
En annan sak som jag brukar tycka är lite negativt med Kinsella's böcker är att hennes huvudkaraktärer från de olika böckerna är alldeles för lika varandra. Även ifall man kan se skillnaderna så utstrålar de samma beteende fast på olika sätt. I Poppy ser jag däremot en mycket större skillnad som separerar henne från de andra. Hon är dämpare, på ett bra sätt. Hon är inte lika extrem och det gillar jag starkt. Sedan så ser man dock i botten en fin karaktär som är så typiskt Kinsella. Det är det som gör att jag älskar dem och fortsätter komma tillbaka för mer hela tiden.
 
Det känns väldigt konstigt att det här är tolfte boken jag läser av henne men ändå inte har börjat bli uttråkad av hennes humor. För den är evig och lyckas alltid förvåna mig. Ja, vill du skratta och komma på bra humör ska du definitivt välja en utav hennes böcker.
 
Bästa del: Sms-konversationerna efter mötet
 
Bokens första mening/ord: Perspektiv.
Bokens sista mening: "Vi ska gå på mitt bröllop".
 
9/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0