Unspoken (Sarah Rees Brennan)

 
 
Titel: Unspoken
Författare: Sarah Rees Brennan
Originaltitel: -
Utgivningsår: 2012
Bokförlag: Randon House
Antal sidor: 370
Översättare: -
Serie: The Lynburn Legacy #1 (Uppföljare: Untold, utkommer 29 augusti 2013)
 
Kami Glass is in love with someone she's never met--a boy she's talked to in her head since she was born. This has made her an outsider in the sleepy English town of Sorry-in-the-Vale, but she has learned ways to turn that to her advantage.
Her life seems to be in order, until disturbing events begin to occur. There has been screaming in the woods and the manor overlooking the town has lit up for the first time in 10 years. . . . The Lynburn family, who ruled the town a generation ago and who all left without warning, have returned. Now Kami can see that the town she has known and loved all her life is hiding a multitude of secrets--and a murderer. The key to it all just might be the boy in her head. The boy she thought was imaginary is real, and definitely and deliciously dangerous.
 
Min åsikt:
Jag har hört en hel del gott om den här boken och har velat läsa den ett bra tag. Speciellt med tanken på att författaren är väldigt bra vän med Cassandra Clare, en utav mina favoritförfattare. Dessutom älskar jag omslaget och efter att ha bara läst baksidestexten kunde jag se att det skulle bli något bra. Och det blev det såklart också :)
 
Det jag föll för direkt var karaktärerna. De är lite som jag oftast brukar beskriva John Green's karaktärer: lite överdrivna men helt underbara. De är kanske i alla situationer inte helt trovärdiga men jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om det. Så länge de är udnerhållande och sticker ut så tycker jag tvärt om bara om dem mer och mer.
Det jag just gillar med Unspoken också är att alla karaktärerna har ett djup, vare sig det är en huvudkaraktär eller bikaraktär. De har alla en egen historia att berätta vilket gör att de blir så mycket mer trovärdiga och minnesvärda. Åh, vad jag älskar det!
 
Kami & Jared, Jared & Kami. Fattar ni hur fantastiska dessa karaktärerna är? Älskade Kami's berättarröst, den var underhållande och unik. Jag har nog inte riktigt läst om någon sådan som henne förrut och det var defintivt uppfrisknande.
Gillar också Jared skarpt. Han är så kaxig, mystisk och lite sarkastisk men ändå så sårbar på insidan, vilket inte är konstigt med tanken på allt som han har fått gå igenom. Tyckte verkligen att det var så vackert hur Kami var hans enda klippa och var den personen han alltid kunde lita på, och detta var innan han ens visste att hon faktiskt existerade. Älskade upplägget av deras relation och hur båda två var så förvirrade och inte visste vad de skulle tycka när de väl träffade varandra. Kunde verkligen förstå Kami när hon tvivlade.
Snacka om att Sarah har lyckats berätta en väldigt fin kärlekshistoria, som dock inte är slut än.
 
Även om konceptet kanske inte är så nytt så gör det inte så mycket då jag tyckte om det ändå. Det jag dock verkligen älskade var stämningen, tyckte det sken ut ur boken och lyckades fånga mitt intresse snabbt. Det var kusligt och mystiskt på samma gång.
 
En helt underbart fantastisk bok som kommer sätta ett märke i mitt hjärta. Den förtjänar så sin poäng och jag kan glatt meddela att jag redan har satt countdown för nästa bok.
 
 
Stor spoiler del:
När Jared och Kami's band bröts skrek jag rakt ut (tur att jag var ensam hemma). Var helt förkrossad och visste knappt vart jag skulle ta vägen. Hela jag typ skakade medan jag läste slutet. Åh, Sarah Rees Brennan varför måste du göra så mot dina läsare och sluta boken med en riktigt jobbig cliffhanger? 
 
Bokens bästa del: När J & K träffade varandra för första gången.
Bokens första mening: Every town in England has a story.
 
10/10
 

Kommentarer
Postat av: DinoSara

Det där omslaget är verkligen helt magiskt!

Svar: Jag vet. Verkligen trollbindande! ;)
Rebecca

2013-06-19 @ 09:51:01
URL: http://dinosara.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0