Switched (Amanda Hocking)

 
Titel: Switched
Författare: Amanda Hocking
Originaltitel: -
Bokförlag: tor
Utgivningsår: 2010
Antal sidor: 293 + 31 extra sidor
Översättare: -
Serie: Trylle #1 (Uppföljare: Torn, Ascend)
 
Wendy Everly knew she was different the day her mother tried to kill her and accused her of having been switched at birth. Although certain she’s not the monster her mother claims she is - she does feel that she doesn’t quite fit in...

She’s bored and frustrated by her small town life - and then there’s the secret that she can’t tell anyone. Her mysterious ability - she can influence people’s decisions, without knowing how, or why...

When the intense and darkly handsome newcomer Finn suddenly turns up at her bedroom window one night - her world is turned upside down. He holds the key to her past, the answers to her strange powers and is the doorway to a place she never imagined could exist. Förening, the home of the Trylle.

Finally everything makes sense. Among the Trylle, Wendy is not just different, but special. But what marks her out as chosen for greatness in this world also places her in grave danger. With everything around her changing, Finn is the only person she can trust. But dark forces are conspiring - not only to separate them, but to see the downfall everything that Wendy cares about.

The fate of Förening rests in Wendy’s hands, and the decisions she and Finn make could change all their lives forever...
 
Min åsikt:
Omslaget till Switched, och hela serien för den delen, är helt underbart vackert. Har nu även tvåan hemma och de är så fina ihop. Väntar nu bara på sista boken och det kommer att bli en fin helhet ;)
Men nu kom jag inte hit för att babbla på om hur fint omslaget är utan det faktiska innehållet, som är ganska bra det också.
Jag älskade konceptet och det var verkligen kul att få se 'troll' varelser från en helt annan synvinkel. Den bilden man har framför sig, ni vet den sorten som bor under broar och som är stor knubbig och äcklig, stämmer inte alls överens med bilden i den här boken. Här är de i stället vackra varelser med magiska krafter. Välkommen till Förening, hemmet för de vackra trollen!
 
Handlingen var förutom det även mycket intressant. Jag gillade början då huvudpersonen Wendy fick ta itu med vem hon var och långsamt ledes in i det nya livet. Det var också roligt att läsa om all prinsessträning som hon fick genomgå efter det. Boken fortsatte så ett tag och spänningen sjönk en del men ändå så hade jag inte tråkigt och blev inte rastlös en enda gång. Jag hade vid det här laget även lyckats lista ut några saker i förväg men slutet lyckades ändå fånga mig och en del saker som jag inte hade väntat mig hände. Så det var absolut inte något tråkigt slut. Dessutom lyckades den sista tvisten faktiskt göra mig chockad, och lite irriterad måste jag dock medge.
 
Berättarrösten var också bra och var en utav anledningarna till varför jag inte hade tråkigt. Wendy är väldigt uppfriskande och jag älskar hennes nyfikenhet. Gillar att hon inte drog sig tillbaka i konflikter och stod för vad hon ville. Dessutom hade hon en del humörsvängningar och det var kul att läsa om ;)
Sedan fanns det dock en del saker jag inte gillade på den här fronten också. Till exempel så fattar jag inte varför alla i Förening förväntar sig att Wendy ska veta allt. De vägrar ju berätta för henne och blir sedan sura nör hon gör fel. Hur ska de ha det liksom? Allt det där kändes ju bara så löjligt.
Jag gillade inte slutet i heller. Jag tyckte att Wendy agerade själviskt och omoget. Där sjönk hennes karaktär en del för mig.
Övanpå det så förstod jag mig inte riktigt på Finn och Wendy's insta-love i heller. De hade en del gulliga stunder men oftast var de bara irriterande.
 
Innan jag avslutar denna recensionen undrar jag bara ifall någon utav er vet ifall Amanda Hocking är svensk eller har någon svensk släkt? Jag undrar just eftersom att hon använde en del svenska ord i boken. Som till exempel hette deras hem då 'Förening' som jag skrev innan. Dessutom kallas de mänskliga som bor i deras samhälle för 'mänsklig'. Lite halvroligt är det också då deras fiender heter Vittra och min skola heter Vittra :p
 
En bra bok som hade sina små brister. Tänker dock definitivt läsa fortsättningen och se ifall karaktärerna skärper till sig lite ;)
 
Bästa del: Början
 
Bokens första mening: A couple things made that day stand out more than any other: it was my sixth birthday, and my mother was wielding a knife.
 
7/10
 

Kommentarer
Postat av: DinoSara

En bok som jag blev intresserad av, tack för tipset. ^^

Svar: Varsågod! :)
Rebecca

2013-06-24 @ 20:58:47
URL: http://dinosara.blogg.se
Postat av: Johanna

Amanda Hocking blev inspirerad av skandinaviska folksagor eller något sånt har jag för mig att det var till den här serien :)Därifrån fick hon orden :)

Svar: Jaha, kul att veta. Tack för att du berättade :)
Rebecca

2013-06-25 @ 00:39:24
URL: http://boktjejen.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0