My soul to save (Rachel Vincent)

(OBS! Har du inte läst första boken i serien så bör du inte läsa denna recensionen. Kan innehålla små men likväl stora spoilers.)
 
Titel: My soul to save
Författare: Rachel Vincent
Originaltitel: -
Utgivningsår: 2010
Bokförlag: mira ink
Antal sidor: 362
Översättning: -
Serie: Soul Screamers #2 (Föregångare: 0.5 My soul to lose (mellanbok), 1. My soul to take. Uppföljare: 3. My soul to keep, 3.5 Reaper (mellanbok), 4. My soul to steal, 5. If i die, 5.5 Never to sleep (mellanbok), 6. Before I wake, 7. With all my soul)
 
When teenager Kaylee screams, someone dies...
So when teen pop star Eden dies onstage and Kaylee doesn't wail, she knows something is dead wrong. She can't cry for someone who has no soul. The last thing Kaylee needs right now is to be skipping school, breaking her dad's ironclad curfew and putting her too-hot-to-be-real boyfriend's loyalty to the test. But starry-eyed teens are trading their souls: a flickering lifetime of fame and fortune in exchange for eternity in the Netherworld - a consequence they can't possibly understand. Kaylee can't let that happen, even if trying to save their souls means putting her own at risk
 
Min åsikt:
 
Det här är andra delen i Soul Screamers serien, och den var nästan lika bra som sin föregångare. Där fanns tyvärr några små problem.
 
Jag gillar verkligen karaktärerna, det gör jag. Och jag gillar just bilden man får av dem, att de inte är perfekta och problemfria. De gör misstag och får ta konsekvenserna av det, så som alla andra. Däremot kan jag inte låta bli att tycka att Kaylee spelade lite för hjältemodig. Det blev lite väl för mycket och jag har svårt att tro att man bara skulle ha riskerat sitt eget liv för någon som har sålt sin själ av egen vilja. Hur som helst så tycker jag dock fortfarande om hennes berättarröst och karaktär i grund och botten.
Både Nash och Tod växte däremot i mina ögon. Nash för att han tog ansvar och Tod för att jag tyckte att han blev mycket mer realistisk för mig under bokens gång. Jag fick för första gången känna och se att han hade riktiga känslor.
 
Takten är lika bra som i förra boken och inte en enda gång fann jag mig uttråkad. Dessutom gillade jag verkligen att de var mer i "nedervärlden" i den här boken och att man fick veta bindelsera mellan de två världarna. Många lösa trådar knöts ihop och det var väldigt intressant.
 
Blir en väldigt kort recension nu. Men ska börja läsa My soul to keep nu direkt (är rätt så exited!!) och har inte mycket mer att säga, än det som redan sagts.
 
Bokens första mening: Addison Page had the world at her feet.
Bokens sista mening: But who's counting?
 
En stark 7/10
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0