Just Listen (Sarah Dessen)

 
Titel: Just Listen
Författare: Sarah Dessen
Originaltitel: -
Utgivningsår: 2006
Bokförlag: Viking Books
Antal sidor: 371
Översättning: -
Serie: -
 
Isolated from friends who believe the worst because she has not been truthful with them, sixteen-year-old Annabel finds an ally in classmate Owen, whose honesty and passion for music help her to face and share what really happened at the end-of-the-year party that changed her life.
 
 
 
 
 
 
Min åsikt
Det här är den första boken som jag läser av Sarah Dessen. Jag har hört av alla överallt att hennes böcker ska vara fina, mysiga och att karaktärerna ska vara lätta att sympatisera med. Jag är då glad över att nu kunna säga att de - ni - har rätt så väl. Jag gillade verkligen den här boken.
 
Det bästa med Just Listen måste ju vara karaktärerna. Vare sig de har stora eller små roller i boken så är de alla lika sympatiska och realistiska. De utsetts för samma vardagsproblem som vi gör och en del hemskheter ingen borde vara med om, men som många tyvärr ändå är. Jag tror det är just därför det är så lätt att förstå dem då man många gånger lätt kan känna igen sig själv i deras handlingar och tänkande.
 
Tyckte mycket om Annabelle som huvudperson och kan förstå varför hon höll inne allt för sig själv så som hon gjorde, trotts att jag själv hellre föredrar att prata ut, men just när det kommer till sådana här tunga saker så är det som sagt lätt att sympatisera med henne.
Owen var också helt underbar. Jag kunde inte låta bli att skratta flera gåner åt hans konstiga musiksmak.
Den enda karaktären jag kanske hade lite svårt att förstå är mamman. Jag menar, ifall du har tre döttrar som är inne i modellbranschen och en utav dem får en väldigt allvarlig åtstörning på grund av det och allting bara är jobbigt. Då vill man väl inte att de andra två döttrarna ska fortsätta med det och kanske hamna i samma sitts som hon. Hade det varit jag så skulle jag aldrig ha vågat ta den risken.
 
En annan sak som jag också gillar med boken är stämningen som jag, och fråga mig inte hur författaren har lyckats, verkligen kan känna av. Den är mysig och lite romantisk. Speciellt scenerna mellan Owen och Annabelle. Jag vet att jag låter lite cheezy just nu men jag kan faktiskt känna av det. Och det är sällan jag läser en bok då jag har känt det så starkt.
 
Stor spoiler!

Måste också tillägga att jag beundrade Emily's mod. Så stark man måste vara för att kunna göra det hon gjorde. Detta gjorde därför följande att andra tjejer, bland annat Annabelle då, vågade komma fram och gå emot. För sådana personer som han Will förtjänar att åka in i mååååånga år.

 
Slut på stor spoiler!
 

En mysig och lättläst bok. Perfekt för sommar eller vårläsning, nu läste jag den dock på hösten men men... :p
 
8/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0