När jag vaknar finns du inte (Cat Patrick)

 


Titel:
När jag vaknar finns du inte

Författare: Cat Patrick

Originaltitel: Forgotten

Utgivningsår: 2011

Bokförlag: B Wahlströms

Antal sidor: 254

Översättning: Ylva Kempe
Serie:
-

 

Varje kväll när sextonåriga London Lane går och lägger sig, suddas hennes minnen ut. Istället minns hon vad som kommer att hända i framtiden. Varje morgon när hon vaknar måste hon lita till den lapp där anteckningarna från gårdagen står. Helt hopplöst blir det när hon träffar världens snyggaste kille och inte har någon minnesbild alls av honom dagen därpå. Till råga på allt ser London ibland korta bildsekvenser flimra förbi av framtiden. Bilder av en begravning får henne ur balans. Vems död är det hon bevittnar. Sin egen? Eller nya pojkvännens? Varför finns han inte med i hennes framtid? London inser att hon är tvungen att gräva i det förflutna. Varför försvann hennes minne när hon var fem? Vad var det egentligen som hände då?


 

 

Min åsikt:

 

Den här boken visade sig inte vara riktigt som jag trodde att den skulle vara. I stället för en spännande thriller fick jag en mysig kärlekshistoria med en gnutta övernaturlighet. Inte för att det var något dåligt med det, nästan tvärtom faktiskt. Tyckte den här boken var riktigt gullig och fin.

 

För att få saken helt klart för sig så följer boken alltså London Lane genom en viktig period utav hennes liv. Hon själv har en ganska konstig övernaturlighet (om man nu kan kalla det för det) som gör att hon vid en viss tid varje natt glömmer bort förra dagen, helt och hållet. I stället får hon en massa blickar från framtiden och anledningen till att hon kommer ihåg hennes mamma, vänner, skolan och annat är för att hon kommer ihåg dem/det från framtiden. Dock brukar hon inte se små saker och skriver därför ner några noter varje kväll innan hon lägger sig, detta kan vara sådana saker som läxor och använda kläder.

 

Allt detta förstår man inte på direkten och jag var ganska förvirrad största delen utav boken, vilket var väldigt synd. Önskade att de hade förklarat lite mer noggrant hur allt gick till. 

 

Sedan fanns det tyvärr också några andra brister som tex: så fick man inte reda på hur de där framtidssynerna fungerar. Varför kommer hon ihåg det och inte det andra?

 

Dessutom förstår jag inte riktigt hur författaren tänkte när det gäller en sak. Det står att de, som då är London och hennes mamma, har gått till en massa läkare och vetenskapsmän och sådant och berättat för dem om hennes övernaturlighet, men de har bara viftat bort dem och sagt att det inte går att fixa. Borde inte de vara mer intresserade utav det som händer henne och vilja använda henne som ett experiment? Ta tester på henne och andra sådana saker. Störde mig rätt mycket på detta genom bokens gång.

 

Nog snackat om det. Vi går vidare till karaktärerna som faktiskt var helt okej. Jag tyckte om huvudpersonen London eftersom att hon alltid var så entusiastisk och rolig. Hon tänkte alltid positivt och det var kanske en utav orsakerna till att den här boken kändes så pass lätt som den var.

 

Hennes kärleksintresse, Luke, var däremot den typiska perfekta killen och jag bara himlade åt honom ibland och kunde tycka att han var så cheezy. Trotts det så tyckte jag ändå att deras förhållande var ganska fint och gulligt, jag är ju också väldigt svag för sådant cheezy. Problemet är bara att det var väldigt förutsägbart. 

 

Handlingen var också helt okej. Som sagt så var själva kärlekshistorian ganska förutsägbar men det var ju inte bara det som var i fokus. Utan även hennes förflutna, vilket kunde stundtals vara väldigt spännande och intressant. 

 

Sammanfattningsvis så tyckte jag att det här var en söt bok med några spännande delar. Dock fanns det ett antal brister som förstörde en del utav det. En fin och bra bok alltså, bra ifall man vill ha något sött.

 


6/10

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0