Härligt Oärligt (Ally Carter)

Titel: Härligt Oärlig

Författare: Ally Carter

Originaltitel: Heist Society

Utgivningsår: 2012

Bokförlag: Bazar

Antal sidor: 292

Översättning: Gabriella Andersson

Serie: Heist Society (Härligt Oärligt) serien. (Uppföljare: Uncommon Criminals, Perfect Scoundrels (utkommer i februari 2013))

 

Katarina Bishop har vuxit upp i en familj med konsttjuvar. Nu vill hon lämna familjeföretaget och skapa sig ett normalt liv. Men gamla trix är svåra att glömma.
Hon lurar sig in på en framstående internatskola, men även om hon gör allt för att hålla sig undan trubbel kommer hon inte undan sitt förflutna. När hennes far blir anklagad för att ha stulit en ovärderlig konstsamling som “tillhör” en mäktig maffiaboss förstår Kat att hon måste komma sin far till undsättning. Hon måste hitta tavlorna, stjäla dem och ge tillbaka dem – alltihop inom loppet av två veckor, och dessutom med Interpol och en än farligare förföljare i hälarna. Tillsammans med den stilige Hale planerar hon den största kuppen som någon i släkten någonsin har genomfört. Och om fadern är oskyldig, vem är då den skyldige?


 

Min åsikt:

Jag hade ganska höga förväntningar innan jag började läsa den här boken för alla fina recensioner den fått och hallå, låter inte femtonåriga spioner otroligt häftigt, nytt och spännande? Gillade verkligen konceptet. Så levde den upp till mina förväntningar då? Ja, det tycker jag. Men den saknade dock det här lilla extra som skulle ha fått mig att tycka om den ännu mer. Den stod inte ut så mycket med andra ord.

 

Som jag redan har nämnt så tycker jag att konceptet är roligt och spännande. Väntade mig nästan lite utav en actionpackad thriller men fick i stället en lagom spännande och mysig bok. Kanske inte riktigt vad jag hade väntat mig men absolut inte sämre för det.

 

Själva mysteriet var väl inte direkt världens svåraste att lösa, men det var inte för lätt och det tog ett tag innan jag listade ut det. Men när jag väl gjort det så blev jag nästan lite irriterad över att de inte hade löst det än. Jag menar de ska ju föreställa väldigt skickliga spioner.

 

Spoiler:

(En sak jag blev ganska irriterad över. Den scenen i slutet då de gav honom till polisen var jag så lättad över. Fast jag förstod inte varför de inte gjorde det tidigare. Jag menar tavlorna var ju inte hans, han hade ju också stulit dem. Den tanken irriterade mig en aning igenom boken.)

Slut på spoiler!

 

Tyckte om karaktärerna väldigt mycket. Jag nöjer mig dock med att säga att huvudpersonen Katarina bara var okej. Jag störde inte mig direkt på henne men tyckte inte i heller att hon var fantastisk. Hon var lätt att relatera till och ibland till och med lite rolig. Men mer än så var det tyvärr inte.

Hale gillade jag dock väldigt mycket. Lagom kaxig och rolig men samtidigt så realistisk. Gabrielle var också en utav mina favoriter men även resten utav gänget var fantastiska. Alla hade var och en personlighet som de lyste upp med och det var ett nöje att följa med dem på deras äventyr.

 

Sammanfattningsvis så tyckte jag om den här boken. Den var såhär perfekt mysigt spännande med underbara karaktärer. Dock saknar den det här lilla extra som får mig att riktigt älska den.

Kommer jag att läsa nästa bok i serien? Absolut, så fort som jag bara kan :)

 

 

7/10

 


Kommentarer
Postat av: Iktoro

Den här har jag länge varit sugen på att läsa :)

Svar: Ja, tycker absolut att du ska göra det! Kanske inte världens bästa bok men absolut läsvärd :)
Rebecca

2012-09-24 @ 17:50:00
URL: http://iktorosbocker.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0