Stop Pretending - What happened when my big sister went crazy (Sonya Sones)

 

 

Titel: Stop Pretending - What happened when my big sister went crazy

Författare: Sonya Sones

Originaltitel: -

Utgivningsår: 1999

Bokförlag: HarperCollins

Antal sidor: 145

Översättning: - 

Serie: -

 

When her older sister unexpectedly has a mental breakdown, a young girl deals with the consequences of a suddenly very different life, one without her best friend.


 

 

Min åsikt:

Stop Pretending fick mig verkligen att inse hur mycket jag gillar böcker på vers. Visst gillade jag språket i Vad mina vänner inte vet och Vad min flickvän inte vet, men här är det extremt bra! Kanske är det för att författaren själv nämner i slutet av boken att de här dikterna är väldigt personliga, eftersom att hon själv var med om något likadant. Vilket gjorde att allting verkade mer verkligt och realistiskt. Kanske är det därför jag nu blev så himla sugen på att läsa ”En sådan där vidrig bok där mamman dör”? Alltså jag säger bara såhär: om du gillar Sonya Sones eller bara böcker på vers så läs den här!

 

Boken är däremot väldigt kort, runt en 150 sidor då (som redan sagt minst hundra gånger) den även är skriven på vers. Allt blev utläst på runt en halvtimme och man njöt av varje sekund. Perfekt för sådana som tycker det är svårt att läsa på engelska, då den här är både lättläst och kort.

 

Det enda som var lite synd var att man aldrig riktigt hann lära känna någon karaktär så värst bra. Inte ens huvudpersonen Cookie även ifall man var i hennes huvud hela tiden. Jag fick en liten hint utav hur hon var men jag lärde aldrig riktigt känna henne, vilket är väldigt synd.
Resten utav karaktärerna förstod jag aldrig så mycket utav och fick inte riktigt grepp om. Jag vet att där fanns en galen syster, föräldrar, en pojkvän och någon vän men det kändes mest som att de bara var där för att de skulle vara det. Allt det har förmodligen bara att göra med att boken var så kort.

 

En kort och läsvärd bok med guldvärt språk som jag älskade. Tyckte dock att det var synd att man inte fick mer tid att lära känna karaktärerna.

Nästa gång jag besöker biblioteket ska ”en sådan vidrig....” få åka med mig hem. Inget snack om saken :)

 

Bokens första mening: My sister's christmas eve breakdown

 

 

8/10

 


Kommentarer
Postat av: E

Tack:D ja jag älskar också både och!:D

2012-10-24 @ 23:55:10
URL: http://alltombockerochfilm.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0