Red Glove (Holly Black)

(OBS! Hela den här recenisonen kan innehålla små men såväl stora spoilers för förra boken!)

 
Titel: Red Glove

Författare: Holly Black

Originaltitel: -

Utgivningsår: 2011

Bokförlag: Margaret K. McElderry Books

Antal sidor: 325

Översättning: -
Serie:
The Curse Workers #2 (Första boken: White Cat (sv: Den vita Katten). Uppföljare: Black Heart)

 

Curses and cons. Magic and the mob. In Cassel Sharpe's world, they go together. Cassel always thought he was an ordinary guy, until he realized his memories were being manipulated by his brothers. Now he knows the truth--he's the most powerful curse worker around. A touch of his hand can transform anything--or anyone--into something else.

That was how Lila, the girl he loved, became a white cat. Cassel was tricked into thinking he killed her, when actually he tried to save her. Now that she's human again, he should be overjoyed. Trouble is, Lila's been cursed to love him, a little gift from his emotion worker mom. And if Lila's love is as phony as Cassel's made-up memories, then he can't believe anything she says or does.

When Cassel's oldest brother is murdered, the Feds recruit Cassel to help make sense of the only clue--crime-scene images of a woman in red gloves. But the mob is after Cassel too--they know how valuable he could be to them. Cassel is going to have to stay one step ahead of both sides just to survive. But where can he turn when he can't trust anyone--least of all, himself?


 

 

Min åsikt:

Red Glove är fortsättningen på White Cat och har varit en bok som jag varit väldigt intresserad utav att läsa länge nu. Nu kände jag dock äntligen att det var dags och känner jag mig nöjd? Ja du, både och.

 

En sak som jag gillade väldigt mycket med Red Glove var att man fick lära känna Lila bättre och det var kul, även om man fick se henne mycket i även förra boken, men dock då som en katt. Var kul att se henne i mänsklig form i stället. Gillar att hon är så bestämd och inte gömmer sig bakom in rika och inflytelserika mafia pappa (eller vad man nu ska kalla honom för) och är så vass. Här är ingen tjej som viker sig så lätt.

Cas är fortfarande lika sarkastisk rolig. Gillar verkligen hans stil på något sätt och hans mörka humor är underhållande. Han känns lite som en lite mörkare version utav en annan Cas från Anna dressed in blood serien. Däremot kunde jag ibland känna att han gjorde en massa handlingar som jag inte riktigt förstod och fick man någon förklaring för det? Nej, såklart inte. Tyckte det här var lite konstigt.

En annan sak jag också måste tilläga här, är att det är så kul att Holly Black har med korta, korta scener där Jace från The Mortal Instruments är med, eller ja någon som ska föreställa honom och vara som honom. Ni som kanske inte visste det så är Cassandra Clare och hon väldigt bra vänner då Clare skrev någon mening om en utav hennes karaktärer i sina Mortal Instruments böcker, då Black gjorde samma sak med just då Jace. Det är kanske inte någon jätte stor sak, men det är ändå ganska roligt och intressant.

 

Som ni märker så hade jag inga som helst problem med karaktärerna. Dessvärre fanns det ett annat nästa större problem: jag tyckte om början utav Red Glove och var verkligen nöjd med att vara tillbaka i Cas's huvud. Tyvärr var det dock någon som inte riktigt fungerade eftersom att jag började tappa intresset mer och mer som boken gick. Tillslut kom jag bara på mig själv hela tiden med att skumläsa och det är verkligen inte likt mig då jag i stället brukar tycka att det blir mer och mer intressant desto längre in i boken jag kommer. Det är så konstigt, jag borde ju gilla det. Mysteriet i boken var spännande och fundersamt, Black har en massa tvister i genom hela boken, ett epic kärleksdrama, finns en massa udnerbara karaktärer och jag gillar verkligen hela det här ”berörare” temat. Den har alla ingredienser för att jag ska vara insatt i hela dramat och ändå tappade jag intresset efter halva boken. Jag kände nästan likadant i förra boken, men då kände jag det dock inte lika starkt.

 

Allt som allt så gillar jag verkligen boken, dock gör det här med att jag tappade intresset halvvägs att en del utav det förstörs. Skulle förmodligen ha fått ännu högre betyg om det inte hade varit för det.

 

6/10

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0