Foretold (Novellsamling)

 

 

Titel: Foretold

Författare: 14 olika

Originaltitel: -

Utgivningsår: 2012

Bokförlag: Delacorte Press

Antal sidor: 351

Översättning: - 
Serie: -

 

Have you ever been tempted to look into the future? To challenge predictions? To question fate? It's human nature to wonder about life's twists and turns. But is the future already written--or do you have the power to alter it? 
From fantastical prophecies to predictions of how the future will transpire.

"Foretold" is a collection of stories about our universal fascination with life's unknowns and of what is yet to come as interpreted by 14 of young adult fiction's brightest stars

 

Min åsikt:

Eftersom att det här är en novellsamling så kommer recensionen att vara lite annorlunda upplagd än den brukar vara.

 

Gentlemen Send Phantoms – Laini Taylor

Gentlemen Send Phantoms visade sig vara en väldigt söt och fin liten historia, som börjar med tre flickor men fokuserar mest på den ena. Har inte läst något annat utav Laini Taylor (har dock Daughter of smoke and bone hemma) förut och är väldigt glad över att se att jag tyckte om hennes novell väldigt mycket. Det enda som kanske var lite tråkigt var att den var ganska förutsägbar.

7/10

 

Burned Bright – Diana Peterfreund

Helt okej novell. Har aldrig förr läst något utav författarens verk så hade inga direkt förväntningar innan jag började läsa den, vilket jag tror hjälpte en del. Den handlar kortfattat om en tjej och en kille och om deras familjer, vänner och andra människor när de försöker fly undan jordens undergång. Handlingen var rätt intressant, då jag dock kände mig lite förvirrad i mellanåt, och jag gillade huvudkaraktärens mod trots att man aldrig riktigt hann lära känna henne.

7/10

 

The Angriest Man – Lisa McMann

Alltså om jag ska vara ärlig så förstod jag inte så mycket utav den här 9 sidors novellen så tänker inte skriva vad den handlar om. Den var alldeles förvirrande; först var huvudpersonen på ena stället och sedan andra. Var också osäker på ifall vissa delar bara utspelade sig i hans huvud.

Gillade dock början, men sedan gick den tyvärr utför.

3/10

 

Out of the Blue – Meg Cabot

Den här novellen kan man säga var minst sagt konstig, random, lite löjlig men samtidigt väldigt underhållande. Novellen inkluderar två tvillingar och ett rymdskepp, mer behöver ni inte veta. En novell som verkligen var överens med titeln, novellen var helt enkelt helt ”Out of the blue”.

6/10

 

One True Love – Malinda Lo

En novell om lesbisk kärlek. Det är inte direkt något man brukar se och det var kul att testa på något annat än det vanliga. Dock så tyckte jag aldrig att man riktigt fick se någon gnista mellan kärleksparet och de kändes mer som bara vänner. Så kärleken var jag lite osäker på, plus att jag tyckte en del utav händelserna var ganska orealistiska.

6/10

 

This Is a Mortal Wound – Michael Grant

Okej. Ett ord för den här novellen: weird. Väldigt weird. Men ändå var den helt okej. Det mesta låg på medelmåttig nivå och så mycket mer finns det inte att säga. Dock så imponerade den här novellen inte på mig och det fick mitt sug efter att läsa författarens kända Gone serie att sjunka ännu mer. Tyvärr.

4/10

 

Misery – Heather Brewer

En ganska spännande novell om en kille som försöker att fly undan sitt öde. Bra uppbyggnad och det skulle ha varit roligt att se den här novellen bli till en riktig bok. Dock med andra karaktärer. Nu hann inte världen bli lika utvecklad som jag gärna hade velat.

7/10

 

The Mind Is a Powerful Thing - Matt De La Peña

Handlingen i den här novellen är okej och ganska intressant, men huvudkaraktären förstör det lite. Jag bara himlade med ögonen åt henne hela tiden, jag menar man slösar bara bort sitt liv ifall man ska hålla på och oroa sig och tänka på sådant hela tiden. Inte konstigt att hon blev lite galen.

Annars gillade jag tvisten i slutet.

5/10

 

The Chosen One – Saundra Mitchell

Gillade den här novellen väldigt mycket, en utav de bästa i boken. Gillar att huvudpersonen var en väldigt ärrad och ful tjej i stället för den typiska snygga tjejen, och att hon ändå vågar stå på sig själv och vara den hon är.

8/10

 

Improbable Futures – Kami Garcia

Också en bra novell. Älskar hela den här spådam-saken och skulle helt klart ha läst den ifall den hade blivit en hel bok. Ska hålla utkik efter fler utav Kami's böcker.

Gillade slutet speciellt!

8/10

 

Death for the Deathless – Margaret Stolh

Okej, alltså jag förstod inte riktigt vad meningen med den här novellen var. Jorden håller på att gå under och odödliga varelser (som man inte fick reda på något alls om, inte ens vad för sorts odödlig varelse de var) bestämmer sig för att bara ge upp och inte göra något eftersom att någon konstig person (man fick inte reda på något kring den här mystiska personen i heller) sa att de skulle dö. Jaha, jag tror inte riktigt att det var vad jag skulle ha gjort om jag var dem.

Ingen imponerande novell det här inte. Tyckte dock det var lite kul med de franska fraserna.

4/10

 

Fate – Simone Elkeles

En helt vanlig kärlekshistoria mellan en bad boy och en good girl. Men trots mysfaktorn så var novellen ganska tråkig. Det är verkligen ingenting man inte har sett förut och gjorde därför att novellen kändes uttjatad.

Sammanfattningsvis dock, en helt okej novell.

6/10

 

The Killing Garden – Carrie Ryan

Den hör novellen gillade jag. Älskade att huvudpersonen var så stark och modig. Gillade även själva iden och konceptet. Sedan när kärleken kom in i bilden blev det ännu mer spännande, även ifall jag förstår varför vissa skulle ha sagt tvärtom.

8/10

 

Homecoming – Richelle Mead

ÄNTLIGEN! Det var den här novellen som var den största anledningen till att jag köpte den här boken. För att det är en liten fin novell om Rose och Dimtri i Ryssland, då de hälsar på hans familj. Enda sedan jag hörde att den skulle bli gjord har jag längtat, och är jag nöjd? JA!
Som vanligt så gör Mead aldrig mig besviken. Det var så himla härligt att vara tillbaka i Rose's huvud och träffa hela trevliga Belikov familjen igen. Inte minst av allt Dimitri själv. Jag smålog för mig själv igenom hela novellen.

Den här lilla novellen är perfekt för alla Mead fans, men ni bör dock inte läsa den om ni inte har läst Vampire Academy serien först, för den spoilar minst sagt stora delar utav hela serien.

10/10

 

Allt som allt så har det varit en helt okej novellsamling och gillar att alla noveller verkligen har följt temat. Det här var den först novellsamling jag någonsin har läst och är glad över att säga att jag i framtiden kommer att försöka läsa fler.

Om jag skulle sammanfatta allt till ett betyg så lär det förmodligen bli någonstans mellan sex och sju. Så det får helt enkelt bli en stark sexa.

 

 

En stark 6/10

 


Kommentarer
Postat av: Emelie

Nice! :) Gillar Dimitri och Rose novellen men finns inte bara den? Eller måste man köpa allihop av de novellerna i den där boken? Det finns inte bara just den novellen?

Svar: Tyvärr så måste man köpa hela boken för att kunna få läsa den novellen. Det är ganska irriterande, det kan jag verkligen hålla med om :/
Rebecca

2012-11-22 @ 16:35:44
URL: http://dreamingti3er.blogspot.se/
Postat av: Ella

Måste ha den där boken bara för Richelle Mead's novell :D

Svar: Haha ja. Den är definitivt värt det! :)
Rebecca

2012-11-28 @ 19:47:10
URL: http://mittimellan-ella.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0