Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet (Jennifer E. Smith)

 

Titel: Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet

Författare: Jennifer E. Smith

Originaltitel: The statistical probability of love at first sight

Utgivningsår: 2012

Bokförlag: B Wahlströms

Antal sidor: 206

Översättning: Carina Jansson
Serie:
-

 

Detta måste vara den värsta dagen i sjuttonåriga Hadleys liv. Hon är bara fyra minuter försenad men det är tillräckligt för att hon ska missa planet till London och därmed riskera att komma försent till sin pappas bröllop. Nästa plan går inte förrän om flera timmar så hon är fast på flygplatsen. Dagen kan inte bli värre! Då möter hon drömkillen. Han heter Oliver, han är från England och ska med samma plan. Under de följande 24 timmarna utspelar sig en oförglömlig kärlekssaga. Två främlingar blir förälskade under den långa flygningen mellan New York och London, skiljs åt på flygplatsen med en kyss och aldrig kommer att träffas igen - eller?



 

 

Min åsikt:

 

Jag blev glatt överraskad utav den här boken. Jag trodde först att det här skulle vara en fullpackad kärlekshistoria och visst, halva boken var ju det. Men resten handlade även om familjeproblem och om förståelse och förlåtelse. Och tillsammans bildar det en väldigt fin och mysig historia. Perfekt för lata sommardagar!

 

Hadley är en ganska vanlig och enkel karaktär, ingen som stod ut så mycket men inte heller någon som var urtråkig. Hon hade väldigt kluvna känslor om det mesta och verkade själv vara väldigt vilsen, och jag antar att det var det som var det mest intressanta med henne. Om hon hade varit en huvudkaraktär för en hel serie så skulle jag förmodligen ha tröttnat lite på henne halvvägs. Så det är just därför som hon är perfekt för den här boken. Intressant för tillfället, men räcker inte i längden.

 

Jag gillar också Hadley's berättarröst. Allting hon tänker och gör låter logiskt för stunden och man visste alltid var man hade henne.

 

En annan fin karaktär är Oliver. Han är gullig, rolig och allmänt trevlig. Älskar också hur blyg han var ibland. Lämnar mig med önskan om att jag ska missa mitt nästa flight och träffa min egen Oliver.

 

Alla bikaraktärerna var också underbara så som: Hadley's pappa (har redan glömt hans riktiga namn), Charlotte, Hadley's mamma (har också glömt hennes namn), Violet o.s.v.

 

Språket flöt på bra och jag hade inga som helst problem med det. Jag kan inte direkt säga att bokens handling var så spännande, men jag var ändå ganska spänd och undrade om de skulle träffas igen och i så fall hur. Eftersom att boken var ganska kort så gjorde bristen på spänning ingenting och jag kände mig faktiskt aldrig uttråkad. Alltså perfekt läsning, när man vill ha något lätt.

 

7/10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0