Diskussion: Boktrailers

Vad är egentligen meningen med Boktrailers?
Jag menar hur många är det egentligen som tittar på dem? Och hur ofta händer det att man får upp ögonen för en bok genom att titta på boktrailern? Det händer nästan aldrig, åtminstone inte för mig. De gör ju aldrig någon direkt reklam för det i heller, de visas t ex nästan aldrig på tv. I så fall får man ju själv söka upp det. Och då blir det ju oftast att man tittar på en bok-trailer, eller teaser för den delen, endast för att det är en uppföljare man längtar efter.
 
Och det är ju helt okej, om trailerna i fråga hade varit bra. Vissa är helt okej, men majoriteten är ju faktiskt riktigt, och då menar jag riktigt, dåliga.
 
Här är ett exempel på Bloodlines trailern:

 
Här är trailern faktiskt välgjord. Men, och jag tror att alla som har läst Bloodlines kan hålla med mig på den här punkten, det här har nästan inget med handlingen i boken att göra. Låt oss börja med den konstiga snubben som helt plötsligt fick gröna ögon och såg störtlöjlig ut. Jag menar, vad har det med boken att göra? Det är ju knappast så att vampyrerna i boken kan göra så. Och det där med tjejen som dricker blod ur en termos ser mer konstig än läskig ut. Vilket leder oss till det största felet; varför utspelar det sig på skolan? För det första så är det ju en människoskola de börjar på och Adrian, som jag antar är killen i slutet, går ju inte ens i skola. Och för det andra så är scenariot när en-tjej-krockar-med-kille-och-tappar-böckerna så uttjatat. Hade de inte kunnat hitta på något bättre? Visst, det är klassiskt och romantiskt men bokens huvudämne är INTE romantik. Det finns faktiskt förvånandsvärt lite romantik i Bloodlines och det är inte förens i Golden Lily man verkligen börjar se kärleken mellan Sydney och Adrian växa fram, och inte ens då är det det som är huvudämnet.
 
Så sammanfattningsvis leder den in en på helt fel vägar. Om nu, låt säga, någon utav de få som upptäcker böcker genom boktrailers råkar se den här trailern, och får helt fel uppfattning, väljer bort att läsa den här boken för att personen tror att det är en paranormal romance. Och en annan person blir besviken när den inser att det inte är det. Då blir det ju helt fel.
 
Här är två andra exempel på dåliga trailers:

 

 
Ush, jag vet inte ens var jag ska börja. Det är dåligt hopklippt, tråkigt, platt och kan användas till vilken fantasybok som helst. Ifall man bara ändrar texten lite. Det finns inget speicellt med den. Då kan man ju lika bra läsa bokens baksida och ändå få fram lika mycket som här. Nej, nej, nej och bara nej!
 
Men nu ska jag inte vara helt negativ. För det finns ju även vissa bra, även ifall de är sällsynta. Här är några exempel:


 
Tycker om de båda väldigt mycket. Bra hopklippt, spännande och snyggt gjorda. Dessa kan jag uppskatta väldigt mycket, dock är det oftast efter att man har läst boken som man tittar på trailern. Inte innan. Och i så fall kan det ju kännas lite meningslöst.
Vad jag försöker säga är att boktrailers är en bra idè, men de behövs marknadsföras bättre och folk borde lägga ner mer tid på dem. I så fall skulle det förmodligen ha varit mycket bättre :) 
Vad tycker ni? Brukar ni se boktrailers? Uppskattar ni dem?
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Jag älskar boktrailers, men kan hålla med om att många av dem är är riktigt dåligt gjorda, vilket är väldigt tråkigt. Hade varit roligt om de hade lagt ner lite mer tid på dem för det är en kul idé. Det händer faktiskt att jag väljer att läsa en bok just pga boktrailern, men det är vanligare att jag tittar på dem efter att ha läst boken.

Det här med boktrailers är ju ganska nytt ändå så jag tror att det kommer utvecklas och bli bättre med tiden. I alla fall så hoppas jag på det :)

Svar: Kan också tycka väldigt mycket om dem som är bra! :)Hade varit roligare om de hade kunnat kunnat marknadsföra det bättre. Men som du sa så kanske det kommer att bli större i framtiden. Man kan ju alltid hoppas :)
Rebecca

2012-07-29 @ 20:45:18
URL: http://boooklovin.blogspot.com
Postat av: Anna - Boktycke

Brukar aldrig kolla på boktrailers för jag vill inte får min bild av huvudkaraktärerna förstörd samt jag undviker spoilers som pesten. Fast jag kollade på de du har lagt upp och måste säga att City of Lost Souls var riktigt häftigt.

Svar: Jag vet! Är nog en utav dem bästa, enligt mig :)Det är konstigt att dem misslyckads så fullständigt på trailern till CoG och CoFA men lyckades bra på CoLS.
Rebecca

2012-07-31 @ 20:18:00
URL: http://boktycke.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0