Diskussion: Åldersgränserna på bio

Jag antar att ni alla någon gång har stört er på åldersgränserna på biograferna. Speciellt den envisa 15-års gränsen. Jag själv tycker att det är riktigt löjligt, dumt och ganska onödigt. För att, låt oss säga att några trettonåringar inte kommer in på en femtonsårs-film som de väldigt gärna vill se, vad tror ni då att dem kommer att göra? Antingen ladda ner den med lite sämre kvalite eller helt enkelt köpa, hyra eller låna den när den kommer ut på DVD. Så säg mig, vad var då meningen med allt stohej om att de först inte fick komma in? I slutändan så såg de ju ändå filmen. Sedan så tycker jag också att man åtminstonde borde få se den med föräldrarnas godkännande, men nejdå. Någon annan som tycker att det är riktigt löjligt och irriterande?
Okej, nu vill jag inte klampa ner för mycket på gränserna för att de gör ju ändå något bra. Jag håller ju med om att man inte borde släppa in sjuåringar på femtonårsgräns-filmer, men när det gäller åldrarna mellan 11-15 så är det bara dumt. Alltså om vi säger att en 12-årig tjej/kille själv vet att hen klarar av att se en film med 15-årsgräns och hen tycker att det känns okej, så ska man låta hen göra det. Sedan är det hens egna fel ifall det nu visade sig att hen inte klarade av det och tyckte att den var jätteläskig. Då är det hens eget fel. Och det är oerhört taskigt mot andra 12-åringar som faktiskt klarar av det och inte får gå bara för att det finns vissa andra som inte klarar av det. Man ska inte dra alla över en kamm.
 
Och om man nu ändå måste ha åldersgränser så kan man åtminstonde vara smart nog att sätta ut fler. Som till exempel: en 9-årsgräns och en 13-årsgräns. För att det är alldeles för stor mognadsskillnad mellan sju och elva och speciellt mellan elva och femton. Så det är nog vad jag i så fall skulle föreslå, och att ifall det nu är 15-årsgräns så får barn från 13 år också se den med föräldrarnas godkännande. Och kanske ändå att barn mellan 11-13 får se med föräldrarnas sällskap. Jag vet att det låter komplicerat, men ärligt talat så är det nog ändå det som hade gjort flest personer nöjda.

Anledningen till att jag från början började skriva det här inlägget var ju helt klart på grund av den sista Twilight filmen som hade premiär för några veckor sedan, som då fick 15-årsgräns. Jag är fjorton och ett halvt och även ifall jag inte är överförtjust i Twilight-filmerna så ville jag ändå helt klart se den sista. Det var ju liksom slutet.
Men tror ni att jag kom in? Nejdå. De där idioterna människorna släppte inte in mig. Och jag provade tre gånger, dessutom var mina föräldrar med mig den tredje gången. Snacka om att jag blev irriterad! Det kändes så oerhört löjligt att det knappt är sant. Jag är ett halvår ifrån femton, tror de att något magiskt kommer att hända där i mellan eller? Okej, jag vet att det inte är de-som-jobbar-där's fel, de följer bara reglerna, men jag blev ändå så irriterad. Och är det fortfarande lite.
Hur som helt så lyckades jag ändå till slut att se filmen (dock inte på bio). Och jag förstår inte alls varför det är femton-årsgräns. Enligt mitt tycke så är den inte alls värre än de andra fyra filmerna. Visst så blev det en del huvudavslitande, men det var utan blod och då tycker jag nästan att det är värre i Eclipse. Man såg ju inget blod eller sådant överhuvudtaget. Så jag kan verkligen inte förstå hur dem tänker.
Sedan måste jag också tillägga att det dessutom är rejält taskigt att sätta 15-årsgräns på den sista, när de andra har haft 11-årsgräns. Jag hade kanske förstått det om det hade visat sig att Breaking Dawn part 2 var riktigt hemsk, men det var den ju inte alls. Enligt mig var den på samma nivå som de andra filmerna.
 
 
 
Vad tycker ni kring den här frågan då? :)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag stör mig också rejält på åldersgränser och tycker ungefär likadant som du gör. Jag och två kompisar hade snackat väldigt länge om att vi skulle gå och se BD när vi fick reda på att det skulle vara 15 års gräns. Alla 3 är 14, men två av oss kan gå som 15+. Så vi köpte biljetter ändå och kom faktiskt in. För kompisen som inte ser ut att vara 15 var det lite besvärligt men till slut lyckades vi ändå :)

Så jag tycker i alla fall de kan göra så att även om en film har 15 års gräns kan man komma in om man är typ 11-14 och har förälder med sig. Det är ju så det är med alla andra åldersgränser.

Svar: Precis!
Rebecca

2012-12-02 @ 15:57:07
URL: http://boktjejerna.devote.se
Postat av: Petra

Jag håller med. Jag tycker att man lika gärna skulle kunna ta bort 15-års gränsen och sätta en 13-års gräns precis som i USA. Det är ingen skillnad på vad en 13åring och en 15åring klarar av.
Det värsta av allt tycker jag är att man sätter en 15års gräns på BD, men på Hungerspelen kunde vem som helst komma in. Helt värdelöst. :/

Svar: Ja, precis. Jag förstår inte alls hur dem tänker :/
Rebecca

2012-12-03 @ 11:17:14
URL: http://petrasbokblogg.blogspot.se/
Postat av: Nilmas Bokhylla

Fast det är precis samma sak med att köpa ut på systemet och cigaretter. Det spelar ingen roll om man är en dag från 20, man får ändå inte köpa en cider ;)

Svar: Jo, men sedan tycker jag dock att det är lite skillnad på cigarreter och sprit mot åldersgränsen på en film. Så man kan ju förstå varför de håller väldigt strängt på den lagen.
Rebecca

2012-12-07 @ 16:05:36
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0