The Reckoning (Kelley Armstrong)

Titel: The Reckoning

Författare: Kelley Armstrong

Originaltitel: -

Utgivningsår: 2010

Bokförlag: HarperCollinsPublishers

Antal sidor: 391

Översättning: -

Serie: Darkest Powers triologin (Tredje boken. De första: The Summoning, The Awakening.)

 

Chloe Saunders is fifteen and would love to be normal. Unfortunately, Chloe happens to be a genetically engineered necromancer who can raise the dead without even trying. She and her equally gifted (or should that be 'cursed'?) friends are now running for their lives from the evil corporation that created them. As if that's not enough, Chloe is struggling with her feelings for Simon, a sweet-tempered sorcerer, and his brother Derek, a not so sweet-tempered werewolf. And she has a horrible feeling she's leaning towards the werewolf...Definitely not normal.


 

 

Min åsikt:

 

Vet ni vad det första jag kände efter att jag hade läst ut den här boken var? Ett stort lyckorus. Inte för att boken var slut, absolut inte! Men för att jag inte kunde hitta något jag inte gillade, för att jag insåg att allt var perfekt, det kunde liksom inte bli mycket bättre än såhär. Första boken var väldigt bra och den andra var bättre, men de hade tyvärr även sina brister. Men den här, jo den hade allt!

 

Karaktärerna är underbara. I förra boken nämnde jag att de var lite för mycket ibland, så mycket att de började bli irriterande. Men i The Reckoning har Armstrong fått mig att verkligen falla för dem: Chloe, Simon (som jag visserligen redan tyckte mycket om redan innan), Derek, Liz och Tori kändes så himla levande och realistiska först i denna.

 

Tycker fortfarande väldigt mycket om beskrivningarna kring Chloe's krafter. Jag fascineras nästan mer och mer för varje gång.

 

Spänningen är fortfarande på topp hela tiden och aldrig ens en sekund var berättelsen tråkig. I recensionen om förra boken tyckte jag det blev för mycket spänning, men här lugnar det faktiskt ner sig en aning. Precis så mycket att det ska bli perfekt. Nu är det väldigt spännande, men samtidigt inte för mycket.

 

Tycker, precis som jag sagt om de två förra böckerna, att stämningen fortfarande är mysigt läskigt. Och det lägger sig som ett täcke över hela historien. Något annorlunda och riktigt beundransvärt, med de perfekta ingredienserna för att jag ska älska det.

 

Det är något speciellt med sättet på hur Kelley Armstrong skriver, som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Hon lyckas alltid få till mystik och känsla kring orden, och det är förmodligen det som skapar den läskiga känslan. Det känns så annorlunda, på ett bra sätt. Vet inte riktigt vad jag mer ska säga, det är bara wow, förbluffande underbart.

 

Handlingen kanske inte känns så unik. Spöken, varulvar och magiker har man ju hört talas om förr. Men jag bryr mig faktiskt inte så mycket om det eftersom att författarinnan behandlar det på ett så pass annorlunda sätt att det känns nytt och fräscht, för mig. Och mer kan jag inte be om.

 

Det enda jag känner mig lite osäker på är slutet. Det kändes inte riktigt som ett slut, utan mer som början på ett. Har dock hört att det finns en fristående fortsättning, och i så fall måste jag få tag i den snabbt :)

 

Bokens första mening: After four nights on the run, I was finally safe, tucked into bed and enjoying the deep, dreamless sleep of the dead... until the dead decided they'd really rather have me awake.

 

Bokens sista mening: I was right where I wanted to be.

 

Bästa bok i serien: The Reckoning all the way!

 

10/10


Kommentarer
Postat av: Agnes

Sv: Tack! :) Ja, kan faktiskt hålla med dig där att hennes lögner blev väldigt (för) många. Haha, men det var precis det som gjorde mig så nervös större delen av boken, för det kändes som om det omöjligt skulle kunna sluta bra.
Måste faktiskt säga att jag gillar båda böckerna lika mycket :)

2012-07-17 @ 23:55:31
URL: http://boooklovin.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0