The Golden Lily (Richelle Mead)

Titel: The Golden Lily

Författare: Richelle mead
Originaltitel: -
Utgivningsår: 2012
Bokförlag: Razor Bill
Antal sidor: 418
Översättning: -
Serie: Bloodlines serien. (Andra boken. Första: Bloodlines.) Spin-off till Vampire Academy.
 
Tough, brainy alchemist Sydney Sage and doe-eyed Moroi princess Jill Dragomir are in hiding at a human boarding school in the sunny, glamorous world of Palm Springs, California. The students--children of the wealthy and powerful--carry on with their lives in blissful ignorance, while Sydney, Jill, Eddie, and Adrian must do everything in their power to keep their secret safe. But with forbidden romances, unexpected spirit bonds, and the threat of Strigoi moving ever closer, hiding the truth is harder than anyone thought.
(OBS! Ifall du inte har läst första boken i serien så bör du inte läsa den här recensionen. Kan innehålla små men likväl stora spoilers.)
 
Min åsikt:
 
Richelle Mead är en utav mina favoritförfattare, eftersom att hon gång på gång lyckas leverera böcker jag alltid kommer till att älska. Därför var det ju givet att jag skulle ha Golden Lily så fort den kom ut. Och besviken blev jag inte. Långt ifrån.
 
Här är det, precis som i alla hennes böcker, karaktärerna som dominerar. De är alla så underbara och realistiska att det knappt är sant. Jag förstår inte hur hon lyckas, jag tror aldrig att jag någonsin har brytt mig så mycket om några karaktärer som jag har gjort med hennes.
Adrian är helt klart favoriten. Bad boyen som kan utöva ande. Han som känner allting så djupt men döljer det i sarkastiska kommentarer. Han som är så sårbar men samtidigt så stark. Han som kämpar men aldrig tycks bli tagen på allvar. Han som inte tror han är värd något bättre. Jag fattade tycke för honom redan i Vampire Academy serien men inte förens i Bloodlines och nu Golden Lily fick man se honom ordentligt.
 
Sydney är en bra huvudkaraktär och jag älskar att hon är så naturligt allvetande. Hon glänser med sin intelligens precis som Rose glänste med sin styrka.
Hennes berättarröst gillar jag också mycket. Den är stark och unik och det är så lätt att förstå hur hon tänker, även ifall jag kanske inte alltid håller med henne.
 
Resten utav karaktärerna var som redan sagt underbara, så som: Jill, Eddie, Angeline, Dimitri, Micah o.s.v. Det är förmodligen en massa jag har glömt nu ;)
 
Språket är lika lätt och simpelt som alltid och det flyter på bra. Jag fortsätter att beundra det.
 
Handlingen är däremot tyvärr den svaga länken i den här boken. Det är verkligen inte mycket som händer och inte ens i slutet var det tillräckligt spännande för att jag ska vara nöjd. Jag tror dock att Mead kommer att ta igen det i kommande böcker. Serien ska ju trotts allt bli 6 böcker lång. Dessutom får man ju tänka på att handlingen i Vampire Academy inte i heller satte riktigt igång förens i tredje boken.
 
Bästa del: Scenerna precis innan Sydney gick på sin första dejt.
 
Bokens första mening: Most people would find being led into an underground bunker on a stormy night scary.
 
Bokens sista mening: I turned from him and walked away, refusing to look back.
 
8/10
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Adrian är helt klart min favoritkaraktär :) Jag har älskat honom sen sida 140 i Fruset Blod (första sidan han är med på) och kommer fortsätta älska honom hela mitt liv :)
Åh slutet var så hjärtekrossande :(

Svar: Min också. Man kan säga att han delar förstaplats med Rose :)
Rebecca

2012-08-16 @ 18:09:33
URL: http://boktjejerna.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0