Shades of Earth (Beth Revis)

(OBS! Har du inte läst de två första böckerna i den här serien så bör du inte läsa denna recensionen, kan innehålla små likaväl som stora spoilers.) 
 
 
Titel: Shades of Earth
Författare: Beth Revis
Originaltitel: -
Utgivningsår: 2013
Bokförlag: razorbill
Antal sidor: 369
Översättare: -
Serie: Across the Universe #3 (Föregångare: Across the Universe, A Million Suns)
 
Amy and Elder have finally left the oppressive walls of the spaceship" Godspeed" behind. They're ready to start life afresh--to build a home--on Centauri-Earth, the planet that Amy has traveled 25 trillion miles across the universe to experience. 
But this new Earth isn't the paradise Amy had been hoping for. There are giant pterodactyl-like birds, purple flowers with mind-numbing toxins, and mysterious, unexplained ruins that hold more secrets than their stone walls first let on. The biggest secret of all? "Godspeed"'s former passengers aren't alone on this planet. And if they're going to stay, they'll have to fight. 
Amy and Elder must race to discover who--or what--else is out there if they are to have any hope of saving their struggling colony and building a future together. They will have to look inward to the very core of what makes them human on this, their most harrowing journey yet. Because if the colony collapses? Then everything they have sacrificed--friends, family, life on Earth--will have been for nothing.
 
Min åsikt:
WOW! Okej, det tog en stund att lugna ner sig efter att ha läst ut den här boken kan jag ju säga direkt. Mind-blowing är bara förnamnet för vad denna underbara resa är.

Det finns olika sätt en bok kan vara spännande på och det finns olika nivåer utav det. Jag har även sjäkv sagt många gåner att en bok har varit väldigt spännande på alla delar, men tro mig när jag säger detta: Shade of Earth slog nyss rekordet. Den är spännande rakt igenom på högsta nivå. Jag var nervös och rädd för karaktörerna hela tiden. Det var som att jag hela tiden åkte upp för en hög berg och dalbana utan något slut och som man inte kunde komma ut ifrån. Det var bara att hålla kvar och försöka att andas.
Detta var samtidigt som man försöker att reda ut på alla lögner och hemligheter, lite som ett pussel. Och sen slutet, wow. Det var något man verkligen kan kalla för episkt och storslaget. Mitt hjärta gick på högvarv och jag var så nervös. Det är vad Shades of Earth gör mot en. Beth Revis är verkliegn ett geni när det kommer tll tvister och cliffhangers, så är det bara
 
Man borde tro att efter allt de drama och hemskheter som karaktärerna fick genomlida i föregångarna att de äntligen skulle få få lite lugn och ro för en gångs skull. Men nej, absolut inte. Tvärt om så utsätts de stackars karaktärerna för ännu mer förödelse och det kom en massa studner då allting bara verkade så hopplöst. Deras hopp skulle alltid komma att tändas bara för att i nästa sekund släckas.
 
Jag gillar verkligen karaktärsutvecklingen för både Elder och Amy. Efter allt de har gått igenom i denna serien så har de växt och blivit mycket mer självsäkra och målmedvetna.
Amy störde jag mig lite på i föregångarna då hon alltid skulle vara så impulsiv och aldrig lyssnade. Hon tänkte aldrig innan hon handlade.
Nu har hon dock växt och kan stå på sina egna ben till och med under dessa hemska stunder. Gillade att hon inte bara gömde sig bakom sina föräldrar (jag störde mig rejält på hennes pappa vid en del tillfällen) utan stod upp mot dem och höll fast vid hennes egna åsikter.
Elder, Elder, Elder. Om man inte var säker på att han var en bra ledare innan så är man defintivt det efter att ha läst ut Shades of Earth. Han är verkligen beredd att offra allt för sitt folk och stod upp för dem vi alla tillfällen.. Blev så irriterad när alla "earthborn's" dömde med detsamma och helt enkelt bara dumförklarade honom och ifrågasatte honom ständigt. Allt det bara för att han var så ung.
 
Emy och Elder's relation är också helt underbar. De litar fullständigt på varandra när de tvivlade på alla andra. Tillsammans fungerar de bäst och de jobbar mycket bra ihop. Jag älskar dessutom att deras relation inte gick så snabbt och att den utvecklades långsamt från första boken för att sedan bli en väldigt fin kärlekshistoria.
 
Om ni inte redan har förstått det så tänker jag dela ut en 10 till denna fantastiska boken och slutet på en otrolig serie. Det är den så värd.
 
Spoiler del:
 

OH MY GOSH, SLUTET! Försökte Beth Revis ge mig en hjärtattack eller? Trodde först inte på att han verkligen kunde vara död. Men sedan allt eftersom tiden gick och hans kapitel förvandlades till tomma blad började jag bli riktigt orolig. Var så rädd för att vända sida eftersom att det kanske skulle vara den sista vilket skulle betyda att han verkligen var borta. Det var helt sjukt. TACK OCH LOV att jag var hemma för att där satt jag klockan ett på natten och skrek, skakade, svor med tårar i ögonen. Och sedan när man fick reda på att han hade överlevt så skrek jag ut av glädje. Alltså stackars min familj ;)

Jag lyckades lista ut rätt så snabbt att Chris tillhörde fienden, hallå, han var ju hur skum som helst. Dessutom lyckades jag också lista ut att det hade varit människor där förrut, dock så fick jag inte riktigt ihop det i mitt huvud och jag kunde inte komma på någon förklaring förrän det väl blev förklarat i boken.

 
Bästa del: Slutet, utan tvekan
 
Bokens första mening: "Wait", I say, my heart clenching.
 
10/10
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0