Parasit - Scott Westerfeld

Titel: Parasit
Författare: Scott Westerfeld
Originaltitel: Peeps (2005)
Utgivningsår: 2007
Bokförlag: Bonnier Carlsen
Antal sidor: 308
Översättning: Lottie Eriksson
Serie: Parasit #1 (Kompanjonbok: The last days)
 
Världsmetropolen New York är för många intensiv, storslagen och bländande. Det finns dock en grupp individer som vetatt staden innehåller ytterligare ett skikt. Under asfalten existerar nämligen en parallell värld som bebos av människor och djur som är smittade av parasiter. 
Olika grader av smitta råder och vid full nivå blir man vampyr. Huvudpersonen är lindrigt smittad och har därför blivit anställd av en topphemlig byrå, vars uppgift är att hålla stadens smitta under kontroll
 
Min åsikt:
En bok med väldigt ful utsida, men lyckligtvis bra insida.
 
Det här har varit en ganska äcklig, lite skruvad och annorlunda läsupplevelse som jag ändå tyckte om väldigt mycket. Jag gillar verkligen att Westerfeld har lekt med sanningen kring parasiter så att det är precis på gränsen, en stor del utav vad han berättar genom denna boken är ju ganska sann, vilet gör att allting (och med allt menar jag det falska) känns så läskigt realistiskt. Man blir själv nästan lite skrämd. Nu den senaste tiden har jag till exempel tyckt att det varit lite obehagligt att vara under jorden. Så ni som är väldigt överkänsliga lär förmodligen inte uppskatta den här boken så mycket. Jag själv tycker dock att det är precis lagom, precis på gränsen, så att det i stället blev fascinerande på samma gång. DET tycker jag verkligen att författaren har lyckats bra med!
 
Karaktärerna är också en utav anledningarna till att jag tyckte om boken så pass mycket som jag gjorde. I första boken (Uglies) som jag läste av Scott Westerfeld så tyckte jag inte att karaktärerna stod ut. De kändes lite för stela och jag kände aldrig med dem. Här däremot var det tvärtom, speciellt när det gällde huvudkaraktären.
Cal's berrättarröst är så underbar. Jag kan inte beskriva hur många gånger jag skrattade åt hans sarkastiska ton. Den var personlig men samtidigt väldigt humoristisk.
 
Tyckte även om språket. Det var simpelt men samtidigt väldigt trollbindande.
 
En stark 8/10

Kommentarer
Postat av: Carro

Hmm, jag minns inte om jag läst Uglies eller om jag tänkt göra det eller om jag slutade mitt i av någon anledning.. Men tänker helt klart ge Scott en ny chans :)

Svar: Tycker jag verkligen att du borde :)
Rebecca

2013-01-25 @ 17:02:49
URL: http://romeoandjuliet.bogg.se
Postat av: Nilmas Bokhylla

SV: Ja, något mail har fortfarande inte kommit :S Men nu har jag adressen så skickar böckerna efter helgen så hoppas jag du blir nöjd med dem :)

Svar: Men oj vad konstigt :/Ja, så kan det vara ibland. Och tack så hemskt mycket igen!
Rebecca

2013-01-26 @ 12:12:27
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: Elin - Bokparadiset

Har denna liggandes i bokhyllan, där den legat ett tag men börjar bli mer och mer pepp på att läsa den! :))

Svar: Tycker absolut att du ska ge den en chans då! :)
Rebecca

2013-01-27 @ 19:52:11
URL: http://bokparadis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0