Matchad (Ally Condie)

 


Titel: Matchad
Författare:
Ally Condie
Originaltitel:
Matched
Utgivningsår:
2010

Bokförlag: Rabèn & Sjögren

Antal sidor: 350

Översättning: Katarina Falk
Serie:
Matched triologin. (Första boken.)

Samfundet bestämmer. Vem du ska älska. Var du ska arbeta. När du ska dö.

17-åriga Cassia Reyes lever i en värld där Samfundet styr. Ett kliniskt rent samhälle där allt är bestämt på förhand. Det har blivit dags för banketten, något som Cassia har sett fram emot i åratal. Det är nu hon ska få reda på vem hon ska leva med resten av sitt liv, vem Samfundet har matchat ihop henne med för att uppnå största möjliga perfektion. Cassia har alltid litat på Samfundet, på att de fattar de rätta besluten åt henne: vad hon ska läsa och vad hon ska tro på. Så när Xanders ansikte dyker upp på bildskärmen under matchningsceremonin vet Cassia att han är hennes idealpartner - tills hon ser Ky Markhams ansikte flasha förbi under ett ögonblick, innan skärmen släcks ner.

Cassia börjar förstå att allt inte är som det verkar. Om Samfundet vet bäst, hur kommer det sig då att hon har parats ihop med fel person? Och vad händer om hon blir kär i någon annan, någon förbjuden, någon som inte är hennes utvalda?


 

Min åsikt:

Eftersom att dystopi är en utav mina favorit genrer, och även en utav de mest sällsynta, så vart det nästan givet att jag skulle gilla denna. En sådan välbyggd värld och samhälle är ingenting man kan se förbi och jag älskar det. Författarinnan har fått det att verka logiskt och här är det lite annorlunda. För att i de flesta dystopier brukar karaktärerna inte gilla samhället och vilja ha det annorlunda, men i Matchad är det inte så. Folket trivs, de tror på samfundet, på att de gör de rätta besluten. För det brukar ju oftast sluta väldigt bra. Och i den här boken får man följa Cassia, som genom bokens gång börjar inse något annat, något farligt.

Cassia är en stark karaktär och jag gillar henne mycket. Hon är oftast väldigt lugn och samlad och handlar nästan alltid väldigt smart. Jag gillar dessutom att hon tänker väldigt mycket och hur hon vågar ta steget mot att tänka annorlunda, reagera annorlunda på samhället. Dock så tycker jag kanske att det är lite konstigt hur snabbt hon accepterar tanken på att hon har levt i en lögn, borde hon inte ha reagerat lite häftigare på det? Det hade åtminstone jag gjort.

Ky och Xander vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Båda två är helt okej och fina. Xander är den här glada, avspända och trevliga killen medan Ky är den där skumma, mystiska och blyga killen. Båda två, lika intressanta. Jag gillade också Cassia's familj väldigt mycket, speciellt hennes bror, de kändes trovärdiga.

Språket vart också fint. Nu är den här boken i och för sig översatt, men vad jag har läst i andra recensioner så verkar översättningen tyckas om väldigt mycket. Så jag håller mig till det. Ett extra plus för alla de fina dikterna.

Takten är verkligen inte på topp igenom hela boken och det fanns en massa sega delar som inte hade behövt vara med. I början vart det inte så farligt, för att då höll man fortfarande på att lära känna världen, samhället och karaktärerna. Tyvärr räckte inte det hela vägen och ungefär halvvägs blev jag uttråkad och jag började tänka ”ska det inte hända någonting snart?”. Visst hände det saker, men de vart på känslomässig nivå. Största delen utav utav berättelsen går ut på att Cassia långsamt men stadigt började inse att samhället hon lever i kanske inte är så bra ändå. Tyvärr så gör det även att boken förlorar en del utav sin charm. Dessutom vart händelserna alldeles för förutsägbara och det vart ingenting som faktiskt överraskade mig sådär mycket.

Slutet vart dock bättre, men jag hade tyvärr väntat mig något mer. Men det är också på grund av det slutet som jag tror att det kommer att vara en mycket mer spännande fortsättning i uppföljarna. Om det inte blir som början i Forever av Maggie Stiefvater.

Bästa del: Matchingsblanketen.

Bokens första mening: Vilken väg ska jag ta i natten nu när jag har lärt mig att flyga?

Bokens sista mening: Och de kommer att förvandlas från aska till kött och blod.

7/10

Trackback
RSS 2.0