The Wolves of Mercy Falls (Maggie Stiefvater)

 

Titel: Shiver, Linger, Forever.
Författare:
Maggie Stiefvater
Originaltitel:
-
Utgivningsår:
2009-2011

Bokförlag: Scholastic Press

Antal sidor: 392, 368, 390.

Översättning: -
Serie:
The wolves of Mercy Falls (Hela serien)


 

I flera år har Grace iakttagit vargarna i skogen bakom huset där hon bor. Speciellt en gulögd vargs närvaro får henne att rysa, en obehaglig känsla hon trots allt inte vill vara utan. 

Samtidigt lever Sam två liv: På vintern i den frusna skogen tillsammans med de andra vargarna och hela tiden medveten om den orädda flickan som han obönhörligt dras till. Och under några få dyrbara sommarmånader som människa innan vintern och kylan tvingar honom att förvandlas igen. 

En dag träffar Grace en pojke med gula ögon och som tar andan ur henne. Det bara måste vara hennes varg. Men vintern är nära och Sam för en ojämn kamp för att förbli människa annars riskerar han att förlora inte bara sig själv utan även Grace för alltid

Min åsikt:

Paranormal Romance är förmodligen den mest populära genre'n inom ungdomsböcker idag. De fyller hyllorna snabbt och ökar bara för varje dag som går. Själv har jag också läst en massa sådana. Så vad vart då skillnaden mellan den här triologin och alla de andra paranormal romance? Jo, för det första så är det skönt att Grace redan vet vad Sam är från början och man slipper på så sätt alla ”åh nej, jag har blivit förälskad i en omänsklig varelse. Vad ska jag göra?”, vilket jag har börjat bli oändligt trött på nu. Så bara det vart ett stort plus. Dessutom har Grace, i större delen utav sitt liv, vetat om vargarna och Sam. Dock har hon ju aldrig träffat honom i mänsklig form, tror hon, vilket spelar en stor roll i den första boken.

Det här är en väldigt karaktär baserad berättelse och Grace och Sam lyckas faktiskt hålla det uppe. Vilket är väldigt imponerande måste jag säga. Jag gillar att författaren har skrivit från bådas perspektiv, vilket får en att förstå deras romans bättre. Jag älskar också att de får deras relation att verka så enkel (fast den egentligen inte är det) och de skippar allt detta som svartsjuka och sådant, då de litar på varandra till 100 procent. Där ser man lojalitet och tillit på högsta grad. Också ett stort plus.

Jag gillar också de underbara bikaraktärerna, så som Cole och Isabelle (frågan är ifall de räknas som bikaraktärer eller inte eftersom att de sedan får ett eget PoV) som har fått mig att skratta ett antal gånger, Beck (han och Sam's son och far förhållande är också en utav de finaste jag läst om), Paul, Olivia och de andra i vargflocken. Förutom möjligtvis Shelby, men efter sista boken kan jag inte förstå hur någon fortfarande skulle kunna tycka om henne.

Någonting jag också tycker om är Maggie's språk. Det är vackert och nästan lite poetiskt och hon verkar ha jobbat hårt med språket. Eller så kanske det bara är naturbegåvning, vad vet jag? Hur som helst så gillas det.

Nu kommer vi till det lite mindre bra och då står handlingen högs upp på listan, för att den är verkligen ingenting att hurra för. I ettan och tvåan vart det ingenting jag tänkte så mycket på, då Grace och Sam tog upp hela handlingen. Men efter att tvåan slutade så spännande så hade jag väntat mig en riktigt spännande fortsättning i Forever och ja det kom, i slutet, efter si sådär 200 sidor. Och i de 200 sidorna kände jag mig nästan besviken och jag segade mig igenom det utan att riktigt känna något. Men sedan kom ju de sista sidorna tillslut och då satt jag som fastklistrad framför boken. Vilket sorgligt, underbart och fint slut det vart! Och jag tänkte ”äntligen, äntligen kom det jag hade väntat på”. Trotts att det vart lite förutsägbart. Jag vill inte spoila något men en sak som hände i slutet bara visste jag skulle hända. Det vart skrivet över hela boken.

Det här har varit en mysig och fin kärlekshistoria som jag kommer, utan tvekan, att ta upp någon gång igen. Läs den ifall du gillar fina kärlekshistorier med fint språk. Letar du efter spänning och action så är nog den här bokserien inget för dig.

Bästa bok i serien: Svårt val, med tanken på att jag gillade allihopa ungefär lika mycket. Men Linger får det bli.

Sämsta bok i serien: Omöjligt val.

8/10

 

Trackback
RSS 2.0