Dash och Lily's utmaningsbok (David Levithan & Rachel Cohn)

 

Titel: Dash och Lily's utmaningsbok

Författare: David Levithan & Rachel Cohn

Originaltitel: Dash and Lily's book of dares

Utgivningsår: 2011

Bokförlag: X Publishing

Antal sidor: 305

Översättare: Helena Hansson

Serie: -

 

Av olika omständiheter är Dash och Lily ensamma i New York över julhelgen. Lily har placerat ut en utmaningsbok i sin favoritbokhandel i hopp om att en kille ska hitta den. 

Utmaningarna tar Lily och Dash runt på klassiska NY-ställen, Macys och FAO Schwartz till exempel, och den röda moleskineboken fylls inte bara av kluriga ledtrådar utan också av deras små personliga historier. 

Men kommer de någonsin att träffas i verkligheten? Och om de gör det, kommer magin från utmaningsboken att finnas kvar?


 

 

Min åsikt:

Det här var första boken jag läste i mitt jultema (jag vet, jag är väldigt efter) och var en väldigt trevlig start. Den höjde julstämningen något ordentligt och var väldigt mysig. Älskade verkligen miljöbeskrivningarna. Om det inte redan är ganska uppenbart så får jag säga att jag tyckte om Dash och Lily's utmaningsbok väldigt mycket.

 

Hela den här grejen med att de skickar en anteckningsbok med utmaningar mellan varandra, trots att de aldrig har träffat, tyckte jag var ganska kul. Början var helt underbar då man blev introducerad för hela det här konceptet och jag tänkte inte på så mycket annat. Men sedan efter ett litet tag började jag bli trött på det. Jag ville bara att de skulle träffas face mot face någon gång och se vad som händer då. Det var lite små irriterande för min del, däremot så kom jag snabbt över det sedan när de faktiskt träffades.

En scen jag dock tyckte var lite onödig och löjlig var hela den här grejen med barnen, mammorna och poliserna i slutet. Alltså var de där mammorna helt dumma i huvudet?

 

Dash och Lily tyckte jag om. De var lite varandras motsatser skulle jag nog säga då Lily var den här gulliga, positiva och ljusa tjejen medan Dash var lite mer deprimerade och sarkastiska killen. De hade sina brister som att Lily ibland var lite för barnslig och Dash var lite för jobbig. Men det är också precis det jag vill att de ska ha, brister.

Tyckte dock om båda lika mycket och skulle aldrig kunna välja mellan dem.

Gillade den kontakten de fick mellan varandra och tyckte det var underhållande att läsa deras dialoger.

 

Boken är skriven ur både Dash och Lily's perspektiv och de har vart annat kapitel. Jag misstänker då även att det är Levithan som har skrivit den ena karaktärens perspektiv och Cohn har skrivit den andra. Och det funkar lika bra som alla andra böcker jag har läst utav Levithan med en kompanjon. Det är nästan att föredra när man läser en bok från flera perspektiv eftersom att då känns de olika karaktärernas berättarröster mindre lika och smälter inte ihop lika lätt.

 

Allt som allt en väldigt mysig och fin berättelse. Perfekt att läsa vid jul/vinter tid. Absolut en bok jag kommer att läsa om. Flera gånger.

 

 

8/10

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0