Starters (Lissa Price)

 
Titel: Starters
Författare: Lissa Price
Originaltitel: -
Utgivningsår: 2012
Bokförlag: Delacorte Press
Antal sidor: 352
Översättare: -
Serie: Starters #1 (Uppföljare: Enders.)
 
Sixteen-year-old Callie lost her parents when the genocide spore wiped out everyone except those who were vaccinated first--the very young and very old. With no grandparents to claim Callie and her little brother, they go on the run, living as squatters, and fighting off unclaimed renegades who would kill for a cookie. Hope comes via Prime Destinations, run by a mysterious figure known only as The Old Man. He hires teens to rent their bodies to seniors, known as enders, who get to be young again. Callie's neurochip malfunctions and she wakes up in the life of her rich renter, living in her mansion, driving her cars, even dating Blake, the grandson of a senator. It's a fairy-tale new life . . . until she uncovers the Body Bank's horrible plan. . . .
 
 
 
 
Min åsikt:
Starters är en bok som jag plockade upp helt random i biblioteket. Jag har inte hört så mycket om den på svenska bokbloggar och hade inte direkt läst någon recension på den i heller. Var därför ganska osäker, men jag tyckte att handlingen lät bra och älskade omslaget så den åkte hem med mig ändå.
 
Det finns tre delar som är absolut viktigast i en bok enligt mig. De delarna jag alltid bedömer efter, och de är: karaktärer, handling och språk. I Starters klingade två rätt, men den ena inte så mycket.
Jag gillade handlingen och konceptet väldigt mycket. Just själva iden med att de äldre tar över de ungas kroppar tyckte jag var en intressant framtidsvision, och även en trovärdig sådan. Det är något som absolut skulle kunna hända vilket gör det bara ännu mer skrämmande. Det är just det jag letar efter i en dystopi och Starters träffade mitt i prick.
 
Samtidigt som handlingen var intressan så var den även spännande. Det hände hela tiden något och det fanns tvister överallt, även ifall jag lyckades lista ut några saker i förväg. Men det flöt på ändå och jag vände sida konstant. Då kan ni även tänka er att jag gillade språket, eftersom det defintivt hade en stor del i att bygga upp den skrämmande stämningen. Lättläst och enkelt = perfekt.
 
Då kommer vi tillslut till den delen jag tyckte lite mindre om: karaktärerna. Det var inte så att jag ogillade dem direkt, utan mer att jag aldrig riktigt kände mig nära dem. Kanske har jag berättarrösten att skylla på för jag kände verkligen ingenting för karaktärerna. De visade känslor och de gick igenom en massa svåra och tuffa situationer, ändå kände jag inget för dem. Inte ens för huvudpersonen vars huvud jag var i hela tiden. Det är tråkigt och synd, för att hade jag bara gillat karaktärerna hade det här defintivt kunnat bli en ny favorit bok. Men det är så det är ibland.
 
Vill ni ha en spännande och skrämmande framtidsvision att läsa om ska ni defintivt plocka upp Starters, men om ni nästan bara bryr er om karaktärerna kan ni nog snabbt hitta en annan bok ni kommer att gilla bättre. Jag får se när - ifall - jag kommer att läsa nästa bok i serien.
 
Bästa del: Det episka slutet
 
En stark 6/10
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0