Rules of Attraction (Simone Elkeles)

(OBS! Har du inte läst första boken i den här serien bör du inte läsa denna recension. Kan innehålla både små såväl som stora spoilers)
 
 
Titel: Rules of Attraction
Författare: Simone Elkeles
Originaltitel: -
Utgivningsår: 2010
Bokförlag: Simon & Schuster
Antal sidor: 324
Översättare: -
Serie: Perfect Chemistry #2 (Föregångare: Perfect Chemistry. Uppföljare: Chain Reaction)
 
When Carlos Fuentes returns to America after living in Mexico for a year, he doesn’t want any part of the life his older brother, Alex, has laid out for him at a high school in Colorado . Carlos likes living his life on the edge and wants to carve his own path - just like Alex did. Then he meets Kiara Westford. She doesn’t talk much and is completely intimidated by Carlos’ wild ways. As they get to know one another, Carlos assumes Kiara thinks she’s too good for him, and refuses to admit that she might be getting to him. But he soon realizes that being himself is exactly what Kiara needs right now.
 
 
 
 
 
 
Min åsikt:
(Jag läste ut den här boken för ett tag sedan och skrev även recensionen för länge sedan. Trodde att jag redan hade publicerat den på bloggen men insåg sedan att den fortfarande bara var sparad på min mobil. Här är den i alla fall)
 
Det här är en companion serie och oftast brukar det kvitta ganska mycket i vilken ordning man läser böckerna i, men här måste jag dock säga att det gör stor skillnad. Läser man dem i fel ordning spoilar man hela föregångarna för sig, vilket inte altid är så kul. Jag vet inte ens riktigt varför jag tar upp det då jag läser dem i rätt ordning ;)
Det var dock ändå rätt kul att få se lite av Alex och Brittany igen och se hur det har gått för dem.
 
Jaja, nu går vi vidare. Den här boken handlar då alltså om Carlos, den mellersta brodern i familjen som nu går sitt sista år på highschool.
Till en början kunde jag känna mig riktigt irriterad på honom. Hans attityd och kaxighet var lite för mycket och allvarligt talat: varför är han tvungen att begå samma misstag som sin bror trots att han vet att broderns bästa vän dog och att han själv var nära på att dö. Jag vet att han ville skydda sin familj men fattar han inte att det bara kommer bli konsekvenser i slutändan?
Bara detta gjorde att jag direkt började ta avstånd ifrån honom, och när han sedan började snacka om att han "aldrig kommer bli en av de good-guys" kändes det bara som en upprepning av förra boken. Däremot så gillade jag hans humor och när han och Kiara försökte utmana varandra hela tiden. Tyckte mycket mer om den personen han var när han var med henne.
 
Sedan har vi självaste Kiara då och jag gillade att hon stod upp för sig själv och vågade vara annorlunda. Hon slängde även ur sig en del kvicka och sarkastiska repliker vilket jag definitivt uppskattade.
 
När det kommer till takten och spänningen var det helt okej, men det fanns rum för förbättring. I Perfect Chemistry kändes det mycket större och dramatiskt då de drog ut på hela "gangmember" delen mer. I Rules of Attraction hände allting så snabbt att man knappt hann uppleva någon spänning eller någon annan sorts reaktion. De lyckades hitta en lösning snabbt och vips så var det över, på typ bara 5 sidor och tyvärr så överdriver jag inte.
 
Perfect Chemistry var väldigt bra och Rules of Attraction hamnade tyvärr ett snepp nedåt. Jag tror det har mycket att göra med att handlingen följer ungefär samma mönster i båda böckerna och jag läste dem så kort efter varandra. Tänker defintivt läsa sista boken men det dröjer nog ett tag dock.
 
Bokens första mening: I want to live life on my own terms.
Bokens sista mening: "What happens when I break one of your fuckin' rules?"
 
7/10
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0