Every Day (David Levithan)

 
Titel: Every Day
Författare: David Levithan
Originaltitel: -
Utgivningsår: 2012
Bokförlag: Alfred A. Knopf Books for Young Readers
Antal sidor: 324
Översättare: -
Serie: -
 

Every day a different body. Every day a different life. Every day in love with the same girl. There's never any warning about where it will be or who it will be. A has made peace with that, even established guidelines by which to live: Never get too attached. Avoid being noticed. Do not interfere.

It's all fine until the morning that A wakes up in the body of Justin and meets Justin's girlfriend, Rhiannon. From that moment, the rules by which A has been living no longer apply. Because finally A has found someone he wants to be with--day in, day out, day after day.


 

 

 

 
 
 
 
Min åsikt:
David Levithan är en författare jag alltid har tyckt om. Jag har än så länge läst fyra böcker av honom, fem med den här, och har tyckt att alla varit bra. Men det är just lite det som är problemet: jag tycker att de är bra men de har aldrig riktigt tagit steget över det och blivit bättre än bra.
Jag hoppades däremot att det skulle ändras när jag läste Every Day eftersom att jag hade hört att det skulle vara en utav hans mer annorlunda och vågliga böcker, vilket den även gjorde. Den är fortfarande inte perfekt, men den är bättre än bra.
 
Låt mig bara säga att jag älskar konceptet. Att varje dag vakna upp i en ny kropp, ett nytt liv som du får uppleva i en dag var intressant. Det var kul att läsa om de olika människorna han vaknade upp i varje dag och det var defintivt något utöver det vanliga. Det var nytt och jag tror aldrig att jag har läst om något liknande förut. Kändes verkligen kul att Levithan klev ur sin trygga bubbla och försökte sig på något mer övernaturligt. För att resultatet visade sig verkligen vara jätte bra.
Såklart så har inte Levithan bara skrivit en vanlig övernaturlig bok i heller, utan han har även ett understruket budskap med det hela. Något som man kan tolka hur man vill, men jag gillar skarpt att det finns där eftersom att det är vad som gör boken annorlunda. Som gör att den står ut.
 
Däremot så kan jag fortfarande se lite Levithan i hur boken är skriven och karaktärerna är skapade. De har sin egen historia och har några riktigt komplicerade känslor. De har ett djup och känns trovärdiga, vilket alltid är mycket roligare att läsa om då man själv kan känna igen sig ofta.
A är en vädligt komplicerad person och jag tycker synd om honom. Det kan inte vara kul att leva ett sådant liv som han gör, med inga riktiga bindelser, inga riktiga garantier, inga egna val. Att alltid behöva leva någon annans liv.
Detta förändras dock när han träffar Rhiannon för första gången. De klickar och lyckades bilda en ganska fin relation med tanken på allt. De lyckades beröra mig ett flertal gånger och någon gång satt jag med tårar i ögonen.
Det var också just deras förhållande som drev hela handlingen. Det hände inte så mycket annat men eftersom att jag fastnade så mycket för karaktärerna så blev jag ändå aldrig uttråkad.
 
Tyvärr (japp det kommer nästan alltid) så finns det dock några nackdelar med den här boken. Till att börja med så kändes inte allting riktigt trovärdigt. Det fanns en hel del luckor och massa frågor som inte fick sina svar. Egentligen så gör det inte så mycket då det inte var bokens fokus, men jag är en sådan person som ändå lyckas störa mig på sådant :/
Sedan så har jag en sak tll att klaga på och det var slutet. Det var alldeles för abrupt och allting tycktes hända så snabbt. Dessutom tycker jag inte att berättelsen riktigt fick ett slut den förtjänar. Nej, jag gillade det inte alls.
 
Efter Every Day ska jag snabbt ta och läsa resten utav David Levithan's böcker, för att nu blev jag defintivt mer sugen på att läsa dem.
Gillar ni övernaturlighet och har tyckt om någon utav författarens andra böcker så ska ni defintivt ta och plocka upp den här boken. Ni kommer inte att ångra er. Det här är den bästa av honom som jag har läst, än så länge.
 
En stark 8/10
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0