The Perks of being a Wallflower - Film/bok recension (Stephen Chbosky)

Titel: The Perks of being a Wallflower
Författare: Stephen Chbosky
Originaltitel: -
Utgivningsår: 1999
Bokförlag: Gallery Books
Antal sidor: 213
Översättning: -
Serie: -
 
Under sitt första år i high school går Charlie från att iaktta till att delta. Med naiv skärpa beskriver han utvecklingen från ensamhet till vänskap, förälskelse och sexuella irrfärder. Från förträngning till förlamande insikt.
 
 
 
 

 
 
 
Min åsikt:
Den här boken har tagit folk med storm. Jag har hört så många lovord och hyllningar att det är ganska otroligt. Tror aldrig att jag någonsin har sett en negativ recension på The Perks. Därför var jag lite orolig för att jag inte skulle tycka samma, men som vanligt oroade jag mig i onödan.
 
The Perks of being a Wallflower är skriven i brevform. Det är brev efter brev man får läsa som vår huvudkaraktär Charlie skriver till någon. Och man får tyvärr aldrig reda på vem den här mystiska "någon" är. Inte för att det gör mig något egentligen, det är ju inte där fokusen ligger, men jag kan förstå varför andra irriterar sig på det. Charlie använder brevskrivandet som ett sätt att prata ut och hantera sina känslor, för att för honom känns det som en tröst att någon annan vet vad han går igenom och som lyssnar utan att kunna döma. Och jag kunde verkligen sympatisera till det, jag kunde verkligen förstå det. Hela brevgrejen är så genialisk och genomtänkt att jag inte kan göra annat än beundra Chbosky för att han tog det steget och gick utanför ramarna.
 
Charlie, Charlie, Charlie. Ja, du. Vad kan man säga om den här karaktären, som alla andra inte redan har sagt. Han har små psykiska problem och jag tror han lider utav en liten, liten dos autism (min yngsta kusin har det och ibland kunde jag se liknelser) och i bland kunde han bli så missförståd. Han vill verkligen alla väl men ibland blir det bara så fel och jag led verkligen med honom. Ibland ville jag bara sträcka in armarna och krama om honom. Och sedan efter att ha läst slutet, usch. Man förstår verkligen varför Charlie har blivit som han blev och jag tyckte bara så synd om honom. Älskar också hur Chbosky vevade in små ledtrådar genom hela boken som i slutet får en att tänka "ja, såklart. Hur kunde jag inte förstå det då?" och känna sig lite efter. 
 
Det känns som att det här inte kan bli en slutgiltig recension utan att nämna Sam och Patrick också. De två underbara bikaraktärerna. Fattade verkligen tycke för dem båda två och jag ville bara att de skulle vara verkliga så att jag också kunde bli vän med dem. Sam den sympatiska och trevliga och Patrick den lite utflippade och entusiastiska. Lika underbara, bägge två. Och oemotståndliga tillsammans med Charlie.
 
En stark 9/10

 
 
 
Titel: The perks of being a Wallflower
Regissör: Stephen Chbosky
Författare till boken filmen är baserad på: Stephen Chbosky
Utgivningsår: 2012
Skådespelare: Logan Lerman, Emma Watson, Ezra Miller
Längd: 98 min
 

 
 
Min åsikt:
Jag hade höga förväntningar på filmen och var ganska säker på att den skulle leva upp till dem. Varför? Jo på
grund av den underbara castingen såklart och för att självaste författaren av boken regisserade filmen. Hur kan det då bli fel?
Jag satte mig ner för att se den tillsammans med min syster, samma dag som jag hade läst ut boken. Alltså var minnet utav boken så fräscht som det någonsin skulle kunna vara. När eftertexterna rullade var min första känsla: lycka och besvikelse. Lycka för att de hade lyckats och mycket mer därtill, besvikelse för att det var över. Nu vill jag bara se den om och om igen.
 
Skådespelarna var ju absolut det bästa. Det finns ingen som hade kunnat spela trion bättre än Logan Lerman, Emma Watson och Ezra Miller, så bra var det. Hur de fångade karaktärernas charm och personlighet är helt sjukt otroligt, och medan jag såg filmen hade jag ingen tvivlan om att de var de rätta Charlie, Sam och Patrick.
 
En sak som jag var orolig över var hur de skulle lyckas att gestaltera breven och stämningen i boken. Men de lyckades perfekt genom att blanda lite av allt. Lite brevberättande, dialoger, lite mer brevberättande och dialoger igen. Det fungerade förvånandsvärt bra.
 
En väldigt djup men samtidigt rolig och underbar film, otroligt bra filmaterisering. Både ifall man har läst boken eller bara vill se filmen. Syrran tyckte också om den. Hon sa och jag citerar: "jag älskar Patrick!" :)
Kommer definitivt se den många gånger igen. Det kan ni räkna med ;)
 
SPOILER DEL! (INNEHÅLLER STORA SPOILERS):
 
Tyckte det var synd att de inte hade med händelsen med att syrran blev gravid och gjorde abort med Charlie's hjälp. Tyckte att det gestaltade deras relation väldigt fint. Hur han var villig att hjälpa henne på det sättet. Jag är säker på att det hade fått plats i filmen också om de hade velat ha med det, synd och tråkigt.
Däremot tyckte jag att de hade gjort slutet bra med hans moster Helen. Det var mycket lättare att förstå, än vad det var i boken och sjukhus-scenen var så sjukt bra spelad av Logan Lerman. Man tyckte verkligen synd om honom.
 
9/10

Det här var första gången jag provade på denna sortens film och bok recensionen. Vad tyckte ni? Vill ni se fler av dem? Ska jag korta ner något? Hiss eller diss?

Kommentarer
Postat av: Madeleine K

Gillade jätte mycket bok och film recension. tycker jag du ska fortsätta med! och håller med, tyckte de skulle tagit med systern blir gravid i filmen också. :)

Svar: Tack! :)Ja, det hade fått plats. Tyckte man såg för lite av systern i filmen.
Rebecca

2013-02-01 @ 18:58:53
URL: http://maddie-bokblogg.blogspot.se/
Postat av: Tessans Bokblogg

Håller med dig, systerns graviditet skulle ha varit med. Men annars - superbra bok och film! :)

Svar: Kul att någon annan tycker som jag :)
Rebecca

2013-02-01 @ 21:24:24
URL: http://tessansbokblogg.blogg.se/
Postat av: Ebba

Åh, jag avgudar den här boken! Har inte sett filmen men ska köpa den när den kommer ut i slutet av den här månaden! :D

Svar: Hoppas du tycker om den lika mycket som boken då :D
Rebecca

2013-02-02 @ 13:28:34
URL: http://iceandfire.blogg.se
Postat av: Melissa

Hahaha, såg filmen igår :P<3

Svar: Vad tyckte du då? :) <3
Rebecca

2013-02-03 @ 11:25:20
Postat av: Melanie

Åh vill jättegärna läsa denna och se filmen!Verkar jättebra!
Fin blogg du har förresten ^^

Svar: Tack, blir så glad när folk säger sänt :)
Rebecca

2013-02-08 @ 14:30:12
URL: http://www.iheartfantasy.blogg.se
Postat av: Elise

Jag älskar The Perks! Fin recension, jag gillar att du har både filmen och boken i samma recension. ^^

Svar: Tack! :)
Rebecca

2013-02-18 @ 18:44:30
URL: http://iheartmybooks.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0