Legend - Marie Lu

 

 

Titel: Legend

Författare: Marie Lu

Originaltitel: -

Utgivningsår: 2011

Bokförlag: Razor Bill - Penguin

Antal sidor: 295

Översättning:  -
Serie:
Legend #1 (Uppföljare: Prodigy, utkommer 29 Januari 2013)

 

He is Day, the boy who walks in the light.

She is June, the girl who seeks her brothers killer.

On the run and undercover, they meet by chance. Irresistibly drawn together, neither knows the others past. But Day murdered June's brother and she had sworn to avenge his death...


 

 

Min åsikt:

Oj oj oj oj, det här var verkligen en överraskning. Inte hade jag kunnat tro det här när jag beställde hem boken. Jag gjorde det helt enkelt eftersom att jag var sugen på en dystopi och det var den billigaste med den mest intressanta handlingen som fanns. Dessutom kom jag ihåg att jag hade läst några fina recensioner om den. Men aldrig hade jag någonsin kunnat tro att den skulle vara så här bra! Det blev en riktigt underbar överraskning i stället och nu har jag skrivit upp nästa bok i serien på min måste-ha-så-fort-den-kommer-ut lista.

 

En utav dem största höjdpunkterna i boken var helt klart Day och June's familjerelationer. Blev verkligen berörd utav de bådas och älskar hur de verkligen vill skydda dem och hur mycket de båda försöker. Banden de båda har till sina familjer är verkligen starka och sanna. Det är så roligt att läsa om eftersom att i de flesta andra ungdomsböcker verkar familjen bara vara där för att dem ska vara där, och de har aldrig haft någon större betydelsen. Här får man helt klart se en annan bild, och jag älskar det!

 

Sedan så kändes världen också så läskigt realistisk. Snacka om ett dystopiskt samhälle, fy så hemskt det är men samtidigt så genialt, smart och bra skapat. Dock ska jag inte prata mer om det eftersom att det är en ganska stor spoilerzon och inte vill råka säga något. Det är mycket bättre ifall ni upplever det själva och får bästa möjlighet.

 

Sedan får vi för all del inte glömma karaktärerna som även dem är helt underbara. Både Day och June fastnade jag för direkt och släppte sedan inte taget. Som redan sagt så älskar jag deras starka band till deras familjer och bara det är en anledning till att tycka om dem, men det finns så mycket mer än det. De är båda oerhört smarta och inte någon gång tvivlade jag på deras val och handlingar, de är båda riktiga badasses och visar sig vara starka i väldigt svåra situationer; de gav aldrig upp och tappade aldrig hoppet trotts att det kunde verka så hopplöst. Sedan övan på det så är de några riktigt goda personer och vill bara vad som är bäst för alla, speciellt deras familjer. Visst kan de verka väldigt lika och det är de också, men trotts det så tycker jag ändå att det är ganska lätt att skilja på dem, speciellt då författaren är smart nog att hjälpa oss. Day's kapitel var bara skrivna med tjocka bokstäver och June's med vanliga. Väldigt smart!

Resten utav bikaraktärerna var också väldigt fina. Tess, John, Eden, Materis och Day's mamma var några man verkligen kände med och jag tyckte verkligen om dem allihop. Resten var ganska hemska egentligen men jag kunde ändå verkligen se personligheter spegla dem. Ingen kändes orealistisk.

 

Språket var lätt och flöt på bra. Inget märkvärdigt eller konstigt med det överhuvudtaget.

 

Allt som allt så älskade jag den här boken och ifall du gillar dystopier så borde du definitivt ta dig tid att läsa den. För att den är så mycket värd det. Du kommer inte att ångra dig! :)

 

Bästa del/scen: (Spoiler!) När de tillfångatog Day och mördade hans mamma.

 

Bokens första mening: My mother thinks I'm dead.

 

 

9/10

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0