The Hunger Games (Filmrecension)

Titel: The Hunger Games

Regissör & manusförfattare: Gary Ross

Författare till boken filmen är baserad på: Suzanne Collins

Utgivningsår: 2012

Skådespelare: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth

Längd: 2 timmar 22 minuter

Varje år direktsänds Hunger games som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt lottas två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta i tävlingen. De skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stylas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer, för att sedan delta i spelet där bara en vinner – den som överlever. Katniss Everdeen är sexton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungergames har hon inget skydd. När det är Prims namn som dras i lottningen ser Katniss ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen.

(OBS! Den här recensionen innehåller stora spoilers från både boken och filmen. Läs på egen risk.)

-

Till att börja med så får jag säga att jag älskade början och att de visade mer utav distrikt 12 än vad jag hade väntat mig (hade i heller inte väntat mig att se Smörblomman). Man fick riktigt bilden klar för sig att de som bodde där vart fattiga och hade det svårt. Jag älskade också slåttern och hela vägen fram till huvudstaden. Tiden då de vart i huvudstaden och tränade, stylades och intervjuades vart också imponerande. Sedan, när de släpptes in på arenan började det gå neråt, tyvärr. Filmen vart fortfarande fantastiskt bra men det fanns en massa små saker jag störde mig på hela tiden. Dock så fanns det även små detaljer jag blev imponerad utav. T ex: Peeta's kamouflage (det vart riktigt bra gjort).

Sedan så blev jag helt chockad i slutet. De hade ändrat nästan hela slutets storyline och jag blev besviken. Jag menar, vart det inte meningen att Peeta skulle förlora benet? Och skulle inte han vara nära på att dö vid ymningshornet? Och varför blev Cato en sådan vekling helt plötsligt? Det är ju meningen att han ska vara tuff och inte en sådan som ger upp utan fight. Och jag saknade hela scenen där Katniss berättade för Peeta att allt bara vart ett skådespeleri. Det kändes som att allting efter ymningshornet gick för snabbt. Åh, vad jag hade velat se scenen där Katniss står och bankar på dörren och skriker Peeta's namn efter att de har blivit hämtade av svävaren. Men, men...

Om vi går över till vad som vart bra så står skådespelarna högst upp på den listan. Därför att de är så himla bra, ingen hade kunnat göra ett bättre cast. Älskade Jennifer som Katniss, Josh som Peeta, Liam som Gale, Elisabeth som Effie, Rue (hon är så himla söt), Rävflickan, Haymitch, Cinna, Prim o.s.v. De har gjort ett väldigt bra jobb med det!

Jag älskade också alla scener man fick se från huvudstaden, värt att se bara för det. Det vart häftigt att se hur de kontrollerade allting och placerade ut muttarna, elden och träden. Framtidens teknik, på högsta nivå! (Fast förhoppningsvis så använder de inte det till ett sådant hemskt spel.)

Jag gillade också alla extra scener man fick se, som t ex: när de visade vad som hände i Distrikt 11 efter Rue's död, hur man fick se Gale's reaktion när Katniss kysste Peeta, allas reaktion när de tog upp bären o.s.v. Suveränt, säger jag bara. De hade också gjort scenen när Rue dog bra, det vart fint att de filmade trädtopparna. Jag tyckte även att det vart smart att lägga in några klipp från huvudstaden då de förklarade vad målbålgetingar är och att det låg minor nergrävda. På så sätt så fick även de som inte läst boken chansen att förstå något.

Vid vissa ställen, typ när de slogs, så skakade kameran väldigt mycket. Vilket kunde vara väldigt störande ibland, fast egentligen ingenting jag tänkte så mycket på. Jag vart för uppslukad utav filmen. Vart det förresten bara jag som märkte att de inte spelade ”Safe and Sound” förens på eftertexterna? Vilket jag tyckte vart lite synd.

Så ja, nu efter att ha fått tid att smälta filmen så kan jag konstatera att de har gjort ett bra jobb och att jag är mer än nöjd. Filmateseringen vart väldigt bra, dock hade den kunnat göras ännu bättre. Jag önskar att de bara skulle ha satsat lite mer på slutet.

Här är några stills:

Det är svårt att veta hur jag ska bedöma den. Om jag hade dömt den utifrån boken så hade den nog fått en sjua. Men ifall jag ska bedöma den utan att gemföra boken överhuvudtaget så hade jag nog givit den en nia. Så det får alltså bli en åtta.

8/10