House of Night ( P.C and Kristin Cast



Titel:
House of Night (Marked, Betrayed, Chosen, Untamed, Hunted, Tempted, Burned, Awakened, Destined.)
Författare:
P.C Cast and Kristin Cast
Originaltitel:
-
Utgivningsår:
2007-2011
Bokförlag: atom
Antal sidor: 368, 400, 352, 464, 448, 336, 336, 304, 325
Översättning: -
Serie:
House of Night (Hela serien.)


(Lägger bara in handlingen för Marked, för att undvika spoilers.)

Deras vardag är väldigt lik vår egen, man går i skolan, fikar med kompisar eller har en nördkväll med Star Wars-filmer. Men det är också en värld där vampyrer lever helt öppet (japp, de är sjukt snygga), och fruktansvärda saker lockas upp ur underjorden. En värld med mycket magi, kärlek och död!

"Precis när jag trodde att min dag inte kunde bli värre fick jag syn på den döda killen som stod vid mitt skåp."

Och det räcker så klart inte med att han bara står och hänger vid Zoeys skåp, det är verkligen henne han väntar på. Och han är ju inte död egentligen. Han är odöd, eller omänsklig.

Hans uppgift är att spåra upp tonåringar med ett speciellt anlag i sitt DNA, blivande vampyrer. Han sätter vampyrens märke i Zoeys panna som tecken för alla att hon nu tillhör natten.

Det finns ingen väg tillbaka till ett mänskligt liv. Zoey måste snarast möjligt ta sig till ett Nattens hus där man fysiskt förändras till vampyr under några år. Om man klarar förändringen. Alla gör inte det, kroppen kan också stöta bort den. Och då dör man.


 

 

Hm... Jag har väldigt blandade känslor om denna serien. Jag har haft perioder då jag har gillat den och perioder då jag inte har gillat den alls.

De första tre böckerna läste jag ut på en vecka och mitt första intryck vart att jag tyckte de var... sådär. De hade helt okej handling, bra historia, okej karaktärer men de gjorde inte något intryck på mig och uppemot halva tvåan började jag bli uttråkad. Tills de nya vampyrerna väcktes upp och mitt intresse väcktes upp igen. Speciellt när min favoritkaraktär kommer in i fyran. Stark. Jag tror att det är han som gör att jag överhuvudtaget står ut med Zoey. Jag var påväg att ge upp i slutet utav trean, jag fattar inte hur hon kan vara så himla idiotisk. Jag menar 3 killar på en och samma gång? Snälla någon, skjut mig. Men sedan kom Stark och lyste upp allting. Och så började jag att gilla serien igen.

Tiden gick och jag läste Hunted, Tempted och Burned utan att ändra åsikt. Vid den här tiden hade jag också börjat få nya favoritkaraktärer: Stevie Rae och Rephaim. Zoey gillade jag dessvärre bara mindre och mindre, speciellt när hon hela tiden ska dregla efter den där Kalona (trotts att hon redan har en pojkvän, eller vart det två?) och tror att hon ser något gott i honom. Men inte konstigt, när hon är så himla lättlurad. Jag förstår egentligen inte alls hur Stark kan stå ut med henne.

Men jag vart fortfarande beroende utav serien och fortsatte att läsa den. I Awakened tog spänningen slut och ingenting hände, kändes det som. Handlingen började dö ut och det kändes som att författarna snubblade runt i handlingen utan att själva veta vad som skulle hända. Så de drog ut på det tills jag slängde boken i golvet, två gånger. Jag intalade mig själv (utav någon anledning) att det bara vart tillfälligt och skulle bli bättre sen i Destined. Det blev det inte och jag blev bara mer och mer uttråkad utav serien. Zoey blev bättre, det måste jag medge att hon blev, och lite tro för henne växte upp inom mig igen. Men jag kan fortfarande inte fatta varför Nyx valde just henne, när det finns så många andra smartare, bättre val. Jag bara fortsätter att vänta på att Zoey's break-up ska komma och hon äntligen ska visa vad hon går för men det kommer aldrig och det börjar bli smått irriterande. Jag menar den enda hon gör är att kalla på sina element och så gör de allt jobbet. Hon behöver knappt lyfta ett finger och ändå klagar hon. Så varför, varför valde Nyx just henne? Det är så irriterande att det knappt är sant.

Så jag är fortfarande osäker på ifall jag ska läsa fortsättningen eller strunta i det och bara ge upp. Dessutom tror jag inte att serien kommer att bli bättre, inte hur det ser ut nu i alla fall. Jag tror inte författarna har så mycket koll på vad som jag hända i heller, det kommer förmodligen att bli ett dåligt slut ändå och jag kommer bara att bli mer besviken. Men vi får se. Jag kan liksom ändå inte sluta att hoppas.

Så läs den ifall du älskar vampyrromaner. Men jag råder dig att bara läsa de första böckerna för att de blir sedan bara sämre och sämre.

Bästa bok i serien: Hm, får bli Untamed. Vilket är konstigt eftersom att det verkar vara den boken som alla andra verkar gilla minst. 
Sämsta bok i serien: Awakened eller Destined.



5/10

 

Trackback
RSS 2.0