Dragon's Oath (P.C and Kristin Cast)


Titel:
Dragon's Oath
Författare:
P.C and Kristin Cast
Originaltitel:
-
Utgivningsår:
2011
Bokförlag: St. Martin's Griffin
Antal sidor: 145
Översättning: -
Serie:
House of Night (Första spin-off boken.)

The all-new House of Night Novellas will delve into the backgrounds of some of the Tulsa House of Night's most important - and mysterious - professors. Beginning with Dragon Lankford, DRAGON'S OATH tells the story of the House of Night's formidable fencing instructor and warrior, whose mercy for one beast in the past will come back to haunt him in the future.


Min åsikt:
Jag förstår inte varför jag fortsätter att läsa böcker ur den här serien, när jag vet att jag bara kommer att bli besviken hela tiden. Förmodligen eftersom att huvudpersonen i den här boken är en utav de få karaktärerna i House of Night som jag faktiskt är ganska intresserad av: Dragon Lankford. Eller ska jag säga Bryan Lankford.

När jag plockade upp boken från sin hylla i biblioteket så sjönk genast entusiasmen. Bara 140 sidor lång? Hur skulle författarna ha kunna få ihop något vettigt på det lilla. Speciellt när det handlar om hela hans ungdoms-historia.

När jag sedan väl började läsa boken blev jag ännu mer besviken. Mina farhågor hade besannats; allting gick för snabbt och det blev en aning rörigt. Dessutom är jag så himla trött på att alla deras manliga karaktärer alltid ska vara så himla perfekta och Bryan är inget undantag. Såklart så ska han vara den snyggaste och populäraste killen på skolan men ändå vara bäst i klassen och fortfarande ha ett vackert inre. Samtidigt ska han vara bättre än alla andra på svärdfäktning och bara vara hjälte i all allmänhet. Perfektion? Absolut och jag gillar det inte. Det är bara så orealistisk och under den här boken förstördes min bild utav honom totalt. Anastasia gillade jag dock något mer men hon kändes på något sett väldigt löjlig och jobbig. Dessutom känns deras förhållande lite orealistiskt med tanken på hur snabbt de föll för varandra. Handlingen i allmänhet vart så förutsägbar. Dessutom tyckte jag att den där ceremonin som de höll i tog för mycket plats i boken. Speciellt när det faktiskt inte vart något som vart så där viktigt för följderna i boken. Sedan så tyckte jag även att det faktiskt vart ganska löjligt.

Men om jag nu ska säga något positivt också så får det bli att jag trotts allt gillade scenerna mellan Anastasia och Bryan. Jag gillade deras humor och jag hade ett litet leende på läpparna varje gång de tilltalade varandra. Men de kändes tyvärr bara som vänner än något mer. En sak som också är bättre, än i de andra House of Night böckerna, är språket. Så mycket bättre och för en gångs skull så pratar de som ungdomar/vuxna gör. Och ett litet extra plus är alla de fina bilderna som finns i början utav varje kapitel. Skulle kunna köpa boken bara för dem.



Nja, ingen bok i min smak. Men har du gillat alla de andra böckerna i House of Night så kommer du säkert att gilla den här också. Och ett tips: se till att läsa alla de andra böckerna fram till Awakened, annars kommer du att bli mycket förvirrad

2/10

Trackback
RSS 2.0