Karriär och Köksbesvär (Sophie Kinsella)



Titel:
Karriär och Köksbesvär
Författare:
Sophie Kinsella
Originaltitel:
The Undomestic Goddess
Utgivningsår:
2008
Bokförlag: Damm förlag
Antal sidor: 368
Översättning: Elisabet Fredholm (Original språk: Brittiska.)
Serie: -


Det här är berättelsen om en flicka som behöver ta det lugnt. Som behöver finna sig själv. Som behöver bli kär. Och som behöver upptäcka hur man använder ett strykjärn.

Samantha är jurist på en stor advokatfirma i London. Hon arbetar dygnet runt, har inget socialt liv och det enda hon vill, är att bli den yngsta delägaren någonsin. En dag begår hon ett misstag, ett misstag som hotar hela hennes karriär. Istället för att stanna och försöka fixa till det lämnar hon desperat kontoret och hoppar på ett tåg utan att ens se vart det går. Hon kliver av vid en okänd station och går på måfå fram till ett av husen. När hon ringer på dörren tror familjen att hon söker jobbet som hembiträde. Utan att veta hur det har gått till har Samantha tackat ja och satt igång med sina nya arbetsuppgifter.
Samanthas arbetsgivare anar inte att de har anställt en Cambridgeutbildad advokat med en IQ på 158 och Samantha vet inte ens hur man sätter på ugnen. Men kanske, kanske är hon inte så hopplös på hushållsgöromål som hon tror. Kan hon, med lite hjälp, hålla sin bakgrund hemlig och därmed hålla sig gömd för sin mamma och sina arbetskamrater? Och hon kan kanske också passa på att lära känna den trevlige trädgårdsmästaren.

 

Min åsikt:

Karriär och Köksbesvär är ännu en fantastisk bok av Madeleine Wickman (mest känd för Sophie Kinsella). Hennes förmåga att kunna skriva så korrekt och kunna lägga in skämt på exakt rätt ställen är något jag beundrar väldigt mycket.

Jag är dessutom stolt över att säga att hon från och med nu läggs på listan utav mina favorit författare. Mest på grund av att hennes böcker alltid får mig att bli så avslappnad och full av skratt, ingen av hennes böcker har någonsin gjort mig besviken och det gör inte den här heller. Jag har skrattat mig igenom halva boken och undrar hur Samantha hela tiden lyckas trassla in sig i så mycket trubbel hela tiden och hon är ju inte i heller lite förvirrad och förvirrande eftersom att hon aldrig tycks kunna bestämma sig för något.

Trish är ännu en älskvärd karaktär som också är väldigt dum i huvudet, men inte på ett irriterande sätt utan på ett väldigt roligt sätt. Så jag har skrattat väldigt mycket åt henne också.
Om jag måste klaga över något med den här boken så får det bli att det blev i slutet väldigt irriterande att Samantha aldrig kunde bestämma sig. Hon gick fram och tillbaka hela tiden utan att veta vad hon ville, men trotts det så blev jag glad över det beslut hon tog tillslut.


Bokens första mening:
Skulle du beskriva dig själv som stressad?

Bokens sista mening:
Vara vem jag vill.

9/10

 

Trackback
RSS 2.0