Top 5 Wednesday #1

Jag har velat börja med några nya kategorier nu ett tag, så att jag kan hålla bloggen uppdaterad med mer än bara recensioner och liknande. Jag har funderat och planerat en del och nu är ialla fall en kategori klar.
Så då får jag väl lov att presentera min nya kategori: Top 5 Wednesday
Jag tror ni förstår ungefär vad det betyder redan efter att bara ha läst titeln. Jag ska då varje onsdag lägga ut en topp fem över någonting inom bokvärlden. Detta har redan gjorts en sådär hundra gånger förrut på andra bokbloggar men jag har alltid gillat de inläggen och tyckte att det vore kul att kunna göra det själv. Så jag ska helt enkelt ta att börja, och veckans tema är det klassiska (de får man ta och avklara först ;) )
 

 
 
 
  5. Katy Swartz - Lux
Med sin väldigt underhållande och sarkastiska berättarröst har den här boknördiga karaktären fått mig att tycka om henne väldigt mycket. Bara de orden egentligen behövs för att beskriva varför jag tycker om henne. Det är alltid roligt att vara i hennes huvud och se saker från hennes perspektiv, då hon ofta lyckas får mig att le eller skratta. Dessutom tycker jag om att hon alltid har snabba och smarta repliker till Daemon's kaxiga komentarer.
Nämnde jag att hon även älskar böcker och är en bokbloggerska? :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4. Liesel Meminger - Boktjuven (eng: The Book Thief)
Den här söta och underbara flickan gick igenom ett rent helvete och växte upp till att bli en väldigt stark person. Hon är dessutom nyfiken, envis och omtänksam, samtidigt som hon även är en stor boknörd. Jag kunde känna igen mig i Liesel's tankar och handlingar så mycket vid en hel del tillfällen att jag kände att jag verkligen kunde förstå henne. Det var förmodligen en utav anledningarna till varför boken berörde mig så mycketsom den gjorde.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  3. Katniss Everdeen - Hunger Games
En riktig överlevnads tjej som gör allt för sin syster.
This girl is on fireeeee! She's walking on fireeee!
Haha, en sådan kämpe kan man ju bara inte låta bli att älska. Den kvinnliga hjälten.
Samtidigt så är den här tjejen allt ifrån perfekt. Katniss har gått igenom så mycket i sin barndom med faderns död och annat att hon har krypit in i sig själv ganska mycket och har svårt för att öppna upp sig för andra. Dessutom har hon problem med att kommunicera med andra och vet inte riktigt hur hon ska agera. Okej det där beskrevs lite fel, nu låter det nästan som att hon har någon sort utav autism. Men ni som har läst böckerna (och jag hoppas verkligen att ni har gjort det) förstår vad jag menar. Katniss är ju en väldigt komplicerad person, och kanske är det just det jag gillar så mycket med henne också. Hon är inte perfekt, hon är trovärdig.
 
 
 
 
2. Sophie Mercer - Hex Hall
Har man någonsin tråkigt när man läser från den här tjejens perspektiv? Sophie Mercer är nästan alltid positiv och lyckas få alla andra på gott humör, vilket även inkluderar läsarna. Hon har alltid skarpa svar och sarkatiska komentarer att leverera med och håller sig inte undan ifrån en konflikt. Här är tjejen med klor.
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Rosemarie "Rose" Hathaway - Vampire Academy
I toppen har vi min all-tid favorit och som förmodligen alltid kommer att stanna kvar där. Hennes namn är Rose och är den mest badass tjejen jag någonsin läst om. Hon är den personen som inte behöver vänta på att en kille ska rädda henne, det kan hon lätt göra själv. Hon vet hur man slåss, det har hon tränats för i hela sitt liv.
Rose har även en helt underbar berättarröst och lik Sophie Mercer har hon alltid vassa svar på tungan och kan få en till att skratta ofta utan att vara för jobbig.
Däremot så är det inte bara därför som hon har fått den här platsen, utan också eftersom att hon mitt ibland allt även är lojal, beskyddande och vill så mycket. Hon älskar sina vänner och sin man och är beredd att offra vad som helst för dem. Detta är något som bevisas om och om igen genom hela serien, eftersom att under all den där kaxigheten är hon fortfarande bara en människa (eller ja, halvmänniska) och har känslor. Hon är lika ömtålig som alla andra.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0