Lola and the Boy Next Door (Stephanie Perkins)

 


Titel: Lola and the Boy Next Door

Författare: Stephanie Perkins
Originaltitel:
-
Utgivningsår:
2011

Bokförlag: Dutton Books

Antal sidor: 338

Översättning: -
Serie:
Andra boken i en companion triologi. (Dessa behövs dock inte läsas i ordning, men rekommenderas ifall man vill ha maximal upplevelse.) Första boken: Anna and the French Kiss.

Budding designer Lola Nolan doesn't believe in fashion . . . she believes in costume. The more expressive the outfit - more sparkly, more fun, more wild - the better. But even though Lola's style is outrageous, she's a devoted daughter and friend with some big plans for the future. And everything is pretty perfect (right down to her hot rocker boyfriend) until the dreaded Bell twins, Calliope and Cricket, return to the neighborhood. 
When Cricket - a gifted inventor - steps out from his twin sister's shadow and back into Lola's life, she must finally reconcile a lifetime of feelings for the boy next door.


 

Min åsikt:

Stephanie Perkins har lyckats igen! Återigen har hon trollbundit mig och dragit in mig i sin smått fantastiska värld. Återigen har hennes ord fyllt mig med glädje och värme, och avund. För vem skulle inte vilja kunna skriva så träffsäkert som hon gör? Vem skulle inte vilja kunna skapa sådana underbara karaktärer som hon gör? Och framförallt; vem skulle inte vilja kunna skapa en sådan mysig och vacker värld, trots att det är samma vi lever i idag, som hon?

Lola and the boy next door är kanske inte lika fantastiskt underbar som Anna and the french kiss, men den är bra nära. Karaktärerna är fantastiska, först vart jag orolig över att Perkins karaktärer i denna skulle vara väldigt lika de i den förra, men det hade jag inte behövt oroa mig för. De har vissa liknelser men dessa är så små att det är lätt att glömma. Lola är t ex: mycket mera utåtriktad och målmedveten än Anna och Cricket är mycket mera blyg och instängd än vad Ètienne är.

Lola är en väldigt uppfriskande karaktär och hennes entusiasms verkar smitta av sig hela tiden. Dessutom älskade jag hennes kostymer och kläder, åh så underbara. Hennes berättarröst gillade jag också väldigt mycket och symboliserar, precis som Anna's, mycket humor och entusiasm.

Cricket är också en karaktär jag gillar väldigt mycket, dock inte lika mycket som Ètienne men han är ju i för sig nästan oslagbar. Jag älskar tanken på att han alltid skriver upp vad han ska göra på sin handflata och att han är en slags uppfinnare.

Det är också härligt att karaktärer som Anna och Ètienne återvänder, även ifall de inte får så mycket plats.

Humorn och romansen är lika fin som i förra, uppstår inte för snabbt och när den väl gör det så gör den det stadigt och snyggt. Att det är ett fantastiskt språk förbättrar bara allting ännu mer.

Det här är en bok med ett hjärta fyllt utav romantik, humor och vackert språk. Och jag fullkomligt älskar det! Dock är den tyvärr inte lika bra som Anna and the french kiss, men fortfarande helt otrolig.

Bästa del: Allt! Nej, men kan inte välja ;)

Mest intressantaste karaktär: Lola.

Bokens första mening: I have three simple wishes.

9/10
Trackback
RSS 2.0