Dagbok för alla mina fans (Jeff Kinney)

 

Titel: Dagbok för alla mina fans, Dagbok för alla mina fans: Rodrick regerar, Dagbok för alla mina fans: Ett hopplöst fall.
Författare:
Jeff Kinney
Originaltitel:
Diary of a Wimpy Kid
Utgivningsår:
2008-2009

Bokförlag: Bonnier Carlsen

Antal sidor: 224, 224, 224

Översättning: Thomas Grundberg
Serie: Diary of a Wimpy Kid (Första, andra och tredje boken)

Pojkar skriver inte dagbok, eller? Hjälten i den här boken, Greg, gör i alla fall det. Och inte nog med det - han ritar fullt med bilder i den också. Det är mammans påhitt och han gör det motvilligt till en början. Men han har själv kommit på att denna loggbok, som han själv hellre kallar det, blir perfekt att sätta i händerna på journalisterna när han en gång i framtiden blir rik och berömd. För det kommer han att bli! Först ska han bara tackla tiden på mellanstadiet.


 

 

Min åsikt:

Vem hade trott att det skulle vara så underhållande att läsa en bok skriven åt 9-12 åringar. Den här boken är perfekt om man letar efter en lättläst och rolig bok. Den är dessutom perfekt för slappläsning, när man bara vill ha något lätt.

Jag uppskattade humorn väldigt mycket men även hur själva boken vart skriven, i dagboksform. Det vart annorlunda och spännande, för att jag själv inte har läst så mycket sådant förut. Så har ni några tips på andra bra dagboks-skrivna böcker så får ni så gärna säga till.

Jag tycker så synd om Gregory, även ifall det mesta som drabbar honom är hans eget fel. Men man kan inte låta bli att tycka att han har några utav de lömskaste bröderna som finns. Skulle själv aldrig ha stått ut med de båda två, speciellt storebrodern är ju lite för mycket ibland. Jag har två småsyskon och har en väldigt bra relation med båda två. Oftast i alla fall.

Det enda negativa vart att Gregory ibland kunde vara lite väl irriterande. Jag kunde inte riktigt förstå de valen han gjorde, dock är det ju så 10-åringar tänker så man kan ju inte direkt förvänta sig att de ska bete sig moget. Ändå blev jag irriterad, tyvärr.

Det finns inte mycket mer att säga förutom att jag tycker att den här boken passar till barn såväl som ungdomar och förmodligen vuxna också. Så låt er inte avskräckas utav målgruppen den placerats i. För den är verkligen värd en chans.

Bästa del: Början.

Tre saker som var bra med boken: Humorn, dagbboksformen och bilderna.

7/10

Trackback
RSS 2.0