Eld (Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren)


Titel: Eld
Författare:
Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Originaltitel:
-
Utgivningsår:
2012

Bokförlag: rabèn&sjögren

Antal sidor: 635

Översättning: -
Serie:
Engelsfors triologin (Andra boken. Första: Cirkeln)

De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.

Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan.


 

Min åsikt:

Wow, Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren vet verkligen hur man bygger upp en serie. Cirkeln var bra och jag älskade hur bra författarna hade gjort skildringen mellan de Utvalda's icke-magiska liv och deras magiska liv. Som två sidor av ett mynt. I Eld höjs allting ytterligare några steg och går från bra till fantastiskt bra. Jag blev verkligen imponerad.

Imponerad blev jag ju även utav Cirkeln. Men när den var slut kändes inte allt så genomtänkt längre eftersom att det fanns så många frågor man inte fick sitt svar på. T ex: tyckte jag att man inte fick allt förklarat för sig om rådet (allt kring det var bara konstigt och förvirrande), man fick inte mycket information om demonerna och vad exakt de Utvalda skulle göra för att stoppa dem var ganska otydligt. Men nu i Eld fick man svar på allt det där och mycket mer, så mycket mer.

En sak jag verkligen tycker om är karaktärernas utveckling. Det är otroligt hur stora steg de tar igenom hela boken. Gillar Ida så mycket mer nu och Minoo, Vanessa och Linnèa fortsätter jag att gilla. De känns dessutom så mycket tajtare i den här boken och samarbetet binder dem allt mer samman. Det känns dessutom som att de verkligen börjar ta allt på mer allvar nu, det kändes så himla dumt och löjligt att vissa vägrade att samarbeta, trotts att världens överlevnad låg på deras axlar, i förra boken.

En sak som också var bättre än i förra boken var att man fick ta del av alla de Utvalda's perspektiv. I Cirkeln fick man läsa om 5 utav de 7 Utvalda's perspektiv. Här fick man läsa om allas. Det blev på så sätt lättare för mig att förstå mig på dem och deras val. Och sammankopplingen emellan dem. Därför tycker jag verkligen att Eld hade bättre upplägg än förra, åtminstone när det gäller detta.

Det jag nog älskar mest med den här boken är trovärdigheten i den. Här har karaktärerna knappast lätta liv och det finns inte många ”happy endings”. Samtidigt visar den även hur stora orättvisor det finns i världen. Det är bittert, det är hemskt och sorgligt men så mycket mer likt verkligheten än många andra fantasy ungdomsböcker.

Språket är också helt okej och det enda jag kanske stör mig lite på är att författarna har skrivit '”dom” i stället för ”de/dem”. Det är lite irriterande då det faktiskt inte är så det stavas.

Många tycker att boken är alldeles för lång men jag tycker det är helt okej eftersom att det aldrig var tråkigt, stod mysteriet stilla för tillfället så var det i stället full fart i karaktärernas privatliv. De stod aldrig och bara stampade på ett ställe, utan tog oss alltid någonstans på ett eller annat sätt.

Det enda som jag inte tyckte om var tidshoppningarna. Först var det varmt och sommar och helt plötsligt var det mitt i vintern och kallt. Ibland hade det gått månader mellan två kapitel och detta fick man inte reda på förrän senare. Jag förstår ju att de var tvungna att göra så ibland eftersom att boken ska utspela sig på ett helt år, men jag hade inte klagat över lite mer tydlig beskrivning på när det hände och hur mycket tid som hade gått.

Slutet var otroligt spännande och nu längtar jag mer än någonsin till nästa bok, Nyckeln. Som kommer ut nästa år. Kan dessutom säga att den här serien är en ny favorit-serie för mig.

Bästa del: När Vanessa 'skrämde' Wille i baren.

Bokens första mening: Solljuset sköljer in genom rummets höga fönster och blottlägger varje gammal smutsfläck på de vita vävtapeterna.

9/10

Trackback
RSS 2.0