A kiss in time (Alex Flinn)

Titel: A kiss in time
Författare: Alex Flinn
Originaltitel: -
Utgivningsår: 2010
Bokförlag: Harper teen
Antal sidor: 371
Översättning: -
Serie: -
 
Talia fell under a spell. . . . 


Jack broke the curse.

I was told to beware the accursed spindle, but it was so enchanting, so hypnotic. . . .

I was looking for a little adventure the day I ditched my tour group. But finding a comatose town, with a hot-looking chick asleep in it, was so not what I had in mind.

I awakened in the same place but in another time--to a stranger's soft kiss.

I couldn't help kissing her. Sometimes you just have to kiss someone. I didn't know this would happen.

Now I am in dire trouble because my father, the king, says I have brought ruin upon our country. I have no choice but to run away with this commoner!

Now I'm stuck with a bratty princess and a trunk full of her jewels. . . . The good news: My parents will freak!

Think you have dating issues? Try locking lips with a snoozing stunner who turns out to be 316 years old. Can a kiss transcend all--even time?


 

Min åsikt:

Jag har redan läst Beastly av Alex Flinn och tyckte den var helt okej. Hade tyvärr alldeles för höga förväntningar och tyckte inte att den var lika bra som många andra verkar tycka. Så jag var lite osäker på om jag skulle läsa fler utav hennes böcker och ge henne en ny chans, men när jag stod där i biblioteket och stirrade på A kiss in time så kunde jag inte låta bli. Jag tycker alldeles för mycket om retelling fairytales. Och ja, glad är jag över att jag gav den en chans.
 
Överdrivet bra är den inte men helt klart bättre än Beastly. Jag tror att det har mycket med humorn att göra. Bokens starkaste sida är ju det och mysfaktorn man får när man läser. Det är så himla roligt att läsa om hur Talia reagerar på vår moderna värld och missuppfattar det mesta. Det kan bli så fel ibland, och det är så hysteriskt kul att läsa och uppleva tillsammans med dem.
 
Jag tycker om Talia och Jacks berättarröst väldigt mycket. Jack är så sarkastisk och enkel, medan Talia är så svår och envis samtidigt som hon är trevlig och rolig (utan att hon märker det själv). Jag älskar att de är så olika och ändå hör ihop så bra. Det tog dessuotm ett tag innan de verkligen föll för varandra, då det känns väldigt trovärdigt. Först gillade de inte varandra alls, men behövde varandra för att komma undan. Sedan växte det långsamt fram.
 
Trovärdigheten är tyvärr nog bokens svagaste länk. Det mesta känns overkligt och det finns många lösa trådar. Det var mycket man inte fick förklarat för sig själv. Det kändes inte nog och jag ville ha mer. Jag vet att original sagan Törnrosa inte heller är ett dugg trovärdig, men Flinn hade ju faktiskt kunnat utveckla det och ändå ha kvar samma grundhistoria.
 
Allt som allt är det här en rolig och mysig omtolkning utan Törnrosa, då de som är alltför petiga kanske inte kommer att tycka om den.
 
Bästa del: När Talia pratade med Amber i telefon.
 
Bokens första mening: If I hear one more syllable about spindles, I shall surely die!
 
8/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0