Tretton skäl varför (Jay Asher)


Titel:
Tretton skäl varför
Författare:
Jay Asher
Originaltitel:
Thirteen Reasons Why
Utgivningsår:
2007
Bokförlag: Bokförlaget Langenskiöld
Antal sidor: 302
Översättning: Ulrika Miranda
Serie:
-

Hoppas ni är beredda, för jag tänker berätta mitt livs historia. Närmare bestämt varför mitt liv tog slut. Och om du lyssnar på de här banden så är du en av orsakerna till det.
Hannah Baker var både snygg och populär. Och ändå tog hon sitt liv. I den här omskakande boken får vi veta de tretton bakomliggande orsakerna. Den här debutromanen har fått stor uppmärksamhet och har legat på mängder av topplistor och fått flera utmärkelser i USA. Nu kommer den äntligen på svenska, och jag lovar att du har fällt en eller annan tår när du läst ut den.

Min åsikt:
Det här vart en riktig sträckläsningsbok. Jag kunde inte vända sida snabbt nog. Jag ville veta alla dessa tretton skälen direkt, liksom nu på en gång. Och läste jag första kapitlet, vart jag tvungen att läsa nästa och nästa och nästa och nästa. Jag kunde inte sluta.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om beskrivningen. Jag tror nog att många kan hålla med om att Hannah inte direkt vart så ”populär” i skolan. Dessutom fällde jag inte en ända tår. Däremot hade jag en obehaglig klump i magen som bara växte sig större och större desto längre in i boken jag kom. Historien är sorglig och en aning deprimerande. Hur hennes liv kunde förstöras utav de små handlingarna (de flesta vart de i alla fall) som sedan utvecklades till större och plötsligt blev mycket viktigare, är någonting man kan diskutera, speciellt med sig själv. Och det vart det jag gjorde, långt efter att jag hade läst ut boken. Det är nästan läskigt, det där. Men det är verkligt och sånt här händer hela tiden, varje dag. Usch, hemsk tanke ja. Men även sann.

Karaktärerna är kanske inte de bästa jag har läst om men å andra sidan så fick man inte reda på så mycket om karaktärerna och när boken vart över kände jag mig lite förvirrad. Det kändes som att jag inte visste någonting om dem. Förutom Hannah då, såklart. I hennes huvud vart man ju hela tiden. Jag tycker synd om henne, visst det gör jag, men jag tycker samtidigt att hon skulle ha kämpat mer och inte gett upp så snabbt. Jag förstår att det vart jobbigt för henne men det fanns folk som brydde sig, som skulle ha hjälpt henne (som Clay till exempel). Men hon lät dem inte göra det, i stället vände hon ryggen mot dem och gav upp. Och det vart det som gjorde mig vansinnig. Om jag skulle ha varit i hennes skor så skulle jag ha försökt få hjälp från alla möjliga håll och kanter och endast då när man insåg att det inte fanns någon som brydde sig, endast då skulle jag fundera på att göra som hon gjorde. Dessutom fattade jag aldrig varför hon skickade ut dessa banden. Okej, hon ville att dem skulle veta, men vart hon medveten om att hon samtidigt förstörde deras liv? Att dem sedan aldrig skulle kunna glömma det igen? För att vissa av dem förtjänade inte det, eftersom att de inte visste vad hon gick igenom och aldrig skulle ha gjort något om de visste vilka följder det skulle få. Så jag är lite tveksam på om jag jag gillar Hannah Baker eller inte. För att ibland så bara förstår jag mig inte på henne. Clay däremot, gillade jag.

Det här är en sträckläsningsbok som jag älskade men samtidigt inte gillade. Läs den ifall du älskar ungdomsböcker, eller ifall du älskar sorgliga och deprimerande böcker överhuvudtaget.

Bokens första mening/ord: ”Ursäkta?” upprepar hon.
Bokens sista mening/ord: ”Skye.”

6/10

Trackback
RSS 2.0