Partials (Dan Wells)

 

Titel: Partials

Författare: Dan Wells

Originaltitel: -

Utgivningsår: 2012

Bokförlag: Balzer & HarperTeen

Antal sidor: 480

Översättning: -
Serie:
Partials #1

 

The human race is all but extinct after a war with Partials--engineered organic beings identical to humans--has decimated the population. Reduced to only tens of thousands by RM, a weaponized virus to which only a fraction of humanity is immune, the survivors in North America have huddled together on Long Island while the Partials have mysteriously retreated. The threat of the Partials is still imminent, but, worse, no baby has been born immune to RM in more than a decade. Our time is running out. 

Kira, a sixteen-year-old medic-in-training, is on the front lines of this battle, seeing RM ravage the community while mandatory pregnancy laws have pushed what's left of humanity to the brink of civil war, and she's not content to stand by and watch. But as she makes a desperate decision to save the last of her race, she will find that the survival of humans and Partials alike rests in her attempts to uncover the connections between them--connections that humanity has forgotten, or perhaps never even knew were there.


 

 

Min åsikt:

 

Får börja med det jag absolut älskar mest med boken: världen och samhället. Det har släppts ut ett virus som dödar alla nyfödda barn inom tre dagar (de yngsta människorna på ön är 14 år gamla). I ett desperat försök att rädda mänskligheten så tvingar regeringen alla kvinnor som är 18 och över att bli gravida. Det pratas då även om att sänka den gränsen till 16. Det här är ju riktigt sjukt hemskt. Inte bara tanken på att bli gravid hela tiden, utan tanken på att det bara är 99.99% att barnet inte kommer att överleva. Tänk att gå igenom det om och om igen. Fy, säger jag bara.

 

Trotts hemskheten i det hela så är det ett väldigt smart uppbyggt samhälle. Det byggs en hög spänning i en direkt och man vill bara veta ifall de kommer att lyckas bota viruset eller inte. Sedan blev man fylld av ännu mer spänning som boken går och man följer förväntansfullt Kira på hennes äventyr. En massa tvistar väntas runt varje hörn och inget är säkert. Jag kunde seriöst verkligen inte lägga ner den här boken.

 

Jag älskar även hela den här iden med Partials. Man ska aldrig skapa något levande (eller träna en vanlig människa för den delen) och göra den starkare än en själv om man planerar att använda den till något som den kanske inte kommer att vilja. Det som har hänt innan den tiden där boken utspelar sig är just det här och det är något som faktiskt kan hända i framtiden, ifall vi inte är försiktiga. Och det gör allting bara mer skrämmande.

 

Karaktärerna gillade jag också väldigt mycket. Kira kändes stark och man märkte direkt hur mycket hon kämpar på och inte ger upp. Älskar att hon bryr sig så himla mycket om Madison att hon gör vad som helst för att rädda just hennes barn. En stark karaktär är vad hon är! Däremot kan jag inte låta bli att tycka att hon låter äldre än vad hon är. Känns som att hon redan är vuxen, fast hon bara är 16 år.

 

Både Samm och Marcus tyckte jag om. Fast på olika sätt. Gillade Marcus för hans sarkastiska kommentarer hela tiden och Samm för att han är så mystisk och jag vet inte, jag bara gillar hans karaktär och hans handlingar helt enkelt.

Madison och Kiras andra kompisar (som jag inte kan komma ihåg namnen på) var också underbara och jag längtar efter att läsa mer om dem i nästa bok.

 

Språket var lätt och flöt på bra. Dock kunde det ibland bli lite svårt när Kira tänkte och forskade i viruset då hon använde en massa medicinska termer som jag knappt har någon aning om vad det betyder bara på svenska. Men jag hängde ändå med så gott jag kunde och förstod det mesta. Sedan så är det ju inte så att man behöver kunna vartenda detalj om viruset för att hänga med, så det är ju absolut ingen fara på det viset egentligen. Problemet ligger bara i att man får stanna ibland och tänka efter, vilket samtidigt kan ses som bra då man lär sig en massa nya engelska (och svenska) ord.

 

Sammanfattningsvis så har det här varit en väldigt fartfylld och spännande bok med fina karaktärer och lätt språk, om man inte räknar med de medicinska termerna. Jag älskade den! Så tycker absolut att du borde läsa den om du gillar dystopier.

9/10

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0