Anna and the Fench Kiss (Stephanie Perkins)


Titel: Anna and the French Kiss

Författare: Stephanie Perkins
Originaltitel:
-
Utgivningsår:
2010

Bokförlag: Dutton Books

Antal sidor: 372

Översättning: -
Serie:
Första boken i en companion triologi

Anna can't wait for her senior year in Atlanta, where she has a good job, a loyal best friend, and a crush on the verge of becoming more. So she's not too thrilled when her father unexpectedly ships her off to boarding school in Paris - until she meets Etienne St. Clair, the perfect boy. The only problem? He's taken, and Anna might be, too, if anything comes of her crush back home. Will a year of romantic near-misses end in the French kiss Anna awaits?


 

Jag bara fullkomligt älskar den här boken! Allt från den vackra miljön till de underbara karaktärerna. Tänk att bara få gå runt där i Paris tillsammans med Ètienne, Anna och deras gäng. Och se allting som de har sett, äta allt de åt och kolla på en massa mysiga gamla filmer på biograferna när man vill och åh. Här har ni en bok att bli förälskad i!

Karaktärerna är bara så underbar, speciellt Ètienne. Han är sarkastisk, rolig, charmig, trevlig, ödmjuk, älskad utav alla och med tanken på att han ser gudomligt bra ut gör bara saken så mycket bättre. Jag tror att jag har blivit lite små förälskad! Vilket inte händer ofta med manliga karaktärer från böcker.

Anna gillar jag också väldigt mycket och jag älskar hennes humoristiska berättarröst. Hon tänker sina tankar så högt och man känner hennes känslor så starkt, som gör att man därför lär känna henne snabbt. Och jag, som sagt, fattade tycke för henne direkt.

Jag älskar också romansen mellan Anna och Ètienne och hur den uppstår. Först är Anna bara attraherad utav hans utseende, men det växer sedan långsamt till något så mycket större och starkare. Och det är just det jag gillar, att det inte är kärlek vid första ögonkastet, då det här är så mycket trovärdigare. Anna och Ètienne är dessutom perfekta för varandra och jag älskar varje stund de delar, då de verkligen kan vara sig själva och bara låta känslorna byggas upp.

Jag uppskattade också humorn väldigt mycket, då det fanns vissa tillfällen då jag inte kunde sluta att skratta. Dessa stunder gjorde mig bara mer avslappnad och jag glömde allt annat runt omkring mig. Det vart bara jag, historien och de fina karaktärerna som existerade. Vilket inte händer ofta då jag oftast alltid samtidigt som jag läser är medveten om omgivningen och vad som händer.

Det här är en bok som du kommer att skratta och le mot och förhoppningsvis älska lika mycket som jag gjorde! Åh, nu kan jag inte vänta på att få läsa Lola and the boy next door.

 

Bokens första mening: Here is everything I know about France: Madeleine and Amèlie and Moulin Rouge.

Bokens sista mening: And we're finally home.

10/10

Trackback
RSS 2.0