City of Glass (Cassandra Clare)


Titel:
City of Glass
Författare:
Cassandra Clare
Originaltitel:
-
Utgivningsår: 2009
Bokförlag: Walker Books
Antal sidor: 492
Översättning: -
Serie:
The Mortal Instruments (Book Three)


This title is the third and final instalment in the bestselling urban gothic fantasy sequence, "The Mortal Instruments". With two of the Mortal Instruments now in Valentine's hands, the world of the Shadowhunters teeters on the brink of civil war. Jace and the Lightwoods are recalled to Idris, the Shadowhunters' remote and hidden home country, where a search has begun for the last of the Instruments, the Mortal Glass. Clary finds herself caught up in the chaos as the delicate social order of the Nephilim begins to shatter, pitting Downworlder against Downworlder and Shadowhunters against each other. When the City of Glass falls under attack, can Downworlders and Nephilim fight together to defeat Valentine, or will their longstanding hatred destroy them all? And when Clary discovers the unbelievable truth about her own past, can she find Jace before it's too late?



Min åsikt:

(OBS! HAR DU INTE LÄST DE ANDRA TVÅ BÖCKERNA I DENNA SERIEN BÖR DU INTE LÄSA DENNA RECENSIONEN)

Wow, wow, wow och återigen wow. Det var länge sedan jag stötte på en sådan här bra bok!

Ettan och tvåan var fantastiska, den här var freaking unbelievable. Jag grät, skrattade, aww:ade, tindrade med ögonen och smålog genom hela boken. När jag hade läst ut den kände jag ett sådant lyckorus men samtidigt en sådan djup sorg att den vart över. Som tur är väl att det finns en fyra.

Karaktärerna är lika imponerande som vanligt (om inte mer) och jag förvånade mig själv genom att hitta en ny förälskelse i Simon. Jag antar att jag äntligen kan se hans riktiga jag eftersom att jag inte längre kan irritera mig på att han hänger och klänger efter Clary hela tiden som att han vore hennes svans. Vilket är väldigt bra då de tydligen ska fokusera ganska mycket på honom i nästa bok och det längtar jag till. Speciellt för att jag vill veta vad som kommer att hända mellan honom och Maia, jag har ju ganska svårt för att tro att han och Isabelle skulle passa ihop. Men också för att jag på något sett inte riktigt har fått något grepp om honom och vill lära känna honom mer då det känns som att jag redan vet allt om de andra karaktärerna.

Jace, är fortfarande en utav favorit karaktärerna och jag gillar till och med honom lite mer (hur det ens kan vara möjligt) efter denna boken. Han fortsätter att spela svårflörtad, missförstod och kaxig men han har fortfarande sina stunder och jag verkligen smälte över vissa av hans förklaringar till Clary. Man märker dessutom att Clary och Jace har utvecklats och mognat, de kan mer om sina krafter och vet nu hur de ska använda dem. De får även reda på mer om deras förflutna som delvis kom som en chock för mig medan jag samtidigt någonstans inom mig alltid hade vetat att det vart så.

Slutet var fantastiskt och jag skulle inte kunna komma på något bättre slut och det finns inte ord för att beskriva hur fantastiskt slutet vart och jag känner mig mycket mer än nöjd. Det enda jag oroar mig för just nu är att jag, på grund av den här boken, har väldigt höga förväntningar på City of fallen angels och är så rädd för att bli besviken. Att Clare är en fantastisk författare är det ingen fråga om men jag undrar om hon har kapaciteten att göra en lika bra fortsättning. Jag kan inte göra något annat än att hoppas. Men först ska jag ändå läsa Clockwork Angel, eftersom att alla rekommenderar att läsa den först så att man inte blir så förvirrad i fallen angels. Och jag är ganska dryg ibland när det gäller engelska böcker.


Bokens första mening:
The cold snap of the previous week was over; the sun was shining brightly as Clary hurried across Luke's dusty front yard, the hood of her jacket up to keep her hair from blowing across her face.

Bokens sista mening: She looked at the fireworks exploded in a shower of sparks – sparks that painted the clouds overhead as they fell, one by one, in streaking lines of golden fire, like anges falling from the sky.


10+/10

Trackback
RSS 2.0