Hej hopp tjopp! (Pragresan)

Hej allihopa igen. Och nej, jag har inte varit död. Bara gömd under en sten de senaste två veckorna (kanske mer) när det kommer till bloggen :(
Den första veckan har jag ingen direkt ursäkt för. Mycket skolarbete som vanligt och ingen lust för varken skrivning eller läsning. Sedan kom dock påsklovet och då bar det av till ett annat land.
Jag tror jag har nämnt det någon gång förut, men det har ni förmodligen glömt. Hur som helst så bar jag i lördags kl 6.00 på morgonen iväg till Prag i Tjeckien, tillsammans med min och två andra konfirmationsgrupper. Totalt var vi upp mot 70 personer (17 ledare inräknade) och vi har under fem dagar varit på en underbar resa. Dagarna var fullspäckade av en massa aktiviteter och besök och även ifall jag har haft lite tillgång till internet på mobilen så fanns det ingen tid till att blogga, whatsoever. Det enda jag skulle vilja klaga på var vädret som inte var mycket bättre än här hemma i Sverige. Som tur var så fanns det åtminstone ingen snö där.
Jag hade då tänkt berätta lite om resan med hjälp utav några bilder för er som är intresserade :)
 
 
Lördagen
Som redan sagt, så åkte bussen kl 06.00 på morgonen lördagen den 23 mars. Hela den dagen var ganska dryg, då den bara bestod utav en massa bussåkande. I mer än 12 timmar satt vi på bussen då vi först åkte över bron till Danmark för att sedan ta båten till Tysland. Tysland var där vi var mest under bussresan och vi stannade på McDonalds för att äta två gånger. Vi stannade även i Wittenberg och fick en guidad tur.
Sedan hamnade vi tillslut i Tjeckien och var vid hotelet ca kl 22.00. Då var det en snabb rumsindelning och uppackning. Efter det var det bara att säga godnatt och försöka få lite sömn.
 
 
 
 
 
 
 
Söndagen
Kl 08.00 nästa morgon var det dags för frukost. Sedan skulle vi träffas allihopa i lobbyn kl 10.00. Då blev det lite mer bussåkande när vi åkte in till Prag centrum. Väl där fick vi en guidad tur i den fantastiska staden. Det är en oerhört fin stad med en massa gamla och fina byggnader, och dessa bilder kan bara bskriva en liten del utav den. 
(De där låsen symboliserar en långvarig och lycklig kärlek. Alla nyförlovade par brukar gå dit för att sätta sina egna lås.)
 
Som ni kan se på bilderna var den dagen väldigt solig vilket gjorde att det inte blev fullt lika kallt. Lite avundsjuk var jag ändå på de som hade åkt förra året då de hade haft upp mot 20 graders värme. Men nu ska jag inte klaga mer på vädret, det har jag gjort nog de senaste fem dagarna :p
Vi går vidare, för att även ifall den dagen var helt fantastisk så var den inte fullt lika fantastisk för mig. För vid slutet av turen i staden fick vi ta en paus på starbucks då jag beställde en stor varm choklad (jag kände att jag var värd det ;) ). Oturligt nog så var det något som inte var bra med den, eller så är det bara att min mage som är så otroligt överkänslig, för jag hade ont i magen resten av dagen. Jag tyckte att det var så konstigt för att jag har druckit varm choklad på starbucks många gånger förut utan att jag påverkats ett dugg.
Hur som helst så var det väldigt tråkigt också med tanken på att det var då vi hade fått hela eftermiddagen för oss själva. Då vi fick gå runt fritt och shoppa. Jag spenderade den däremot med att först ha riktiga magkramper när jag gick runt med mina vänner från affär till affär. Tillslut blev de väldigt oroliga och ringde till vår grupps två ledare som kom (de 17 ledarna hade fått ansvar för olika grupper bland oss konfirmander). Då var det ungrfär 2 timmar till innan vi skulle ta bussen tillbaka till hotellet. De spenderade jag i tur med att sitta mellan mina två underbara ledare (bara 18 år gamla, men hur duktiga som helst) och hela grejen slutade med att jag spydde på bussen påväg tillbaka till hotellet. Hm, inte så roligt :/
Sedan blev det dock bara bättre och jag följde med ner när vi skulle äta kvällsmat och även det gick bra. Jag var väldigt tacksam för att jag inte var sjuk och att det inte varade längre, så jag kunde njuta utav resten av resan fullt ut.
Sedan gick vi ner i källaren på hotellet som ledde oss till en helt annan avdelning av hotellet. Där fanns ett badhus, en simhall, bowlinghall, massa tennisbanor, minigolf, squash och en massa salar där man kunde uppträda. De ledde in oss i en sal och hade sedan typ en uppvisning för oss som var så sjukt rolig. De hade roliga ledarquiz och musikquiz också och man bara skrattae och skrattade hela tiden. Vädligt bra planering.
Sedan fick vi gå upp på våra rum och duscha eller bara hänga typ. Sedan kl 23.30 var det läggdags.
 
 
Måndagen
Nästa dag var en tung dag. Vi har alla hört och läst om massmorden på judarna under andra världskriget (som till en stor del pågick i Tjeckien också även ifall det absolut inte var den största delen) som jag också gjort och det kändes sjukt hemskt. Däremot är det en helt annan sak att faktiskt besöka de ställena där dessa hemskheter utspelade sig.
Vi började alltså dagen med att besöka fängelset (nej, det var faktiskt inget konsentrationsläger) Theresienstadt. Där hölls många judar under andra världskriget som fångar som antingen dog där eller tillslut blev skickade till Auswitch där de mötte en säker död.
Det var ett hemskt ställe och jag mådde illa bara av att titta in i cellerna och avrättningsplatserna och massgravarna. Även här hade vi då en guide som gav oss information.
Man var tvungen att betala för att ta bilder där inne och jag hann aldrig med det, men lyckades ta några i smyg ändå. Det blev dock inte så många. Dessutom var det inga bilder jag ville ha kvar i minnet direkt:
 
 
Bilderna:
Första: Underjordisk tunnel som kan se mysig ut men är hemsk. Det var bland annat där de slängde de döda kropparna. Svårt att få en stadig bild då jag var tvungen att gå hela tiden, annars skulle de bakom mig ha gått in i mig. Så mörkt var det.
Andra: Påväg till avrättningsplatsen.
Tredje: Bild på utsidan av vissa celler. De ingångarna som man ser här är ingångar till massceller. Alltså att det var flera stycken där. Uppemot 600 i varje rum. De fick knappt plats och en liten del av taket var gjort av glas. Så när det var så många där inne som andades immade rutorna som sedan blev till vatten och droppade. Guiden sa att det på grund av det oftast var 15-20 cm vatten på marken, som var blandad med deras avföring som läckt ut från toaletterna.
Fjärde: En utav de många ensamcellerna. Vissa som denna hade inte ens toaletter. Där fick de spendera hela dagarna med bara ytterst lite soppa varje dag.
 
Bilderna:
Den ofantligt stora begravningsplatsen utanför fängelset. Detta är då en plats för alla de judar som dött på det här stället. Fast egentligen är det knappt hälften med tanken på att vissa kroppar inte gick att identifiera och vissa hittade de aldrig.
Bilderna visar bara en del utav platsen.

Efter det var det lunch. Sedan besökte vi ett museum där vi såg en massa bilder som de judiska barnen hade ritat. Om deras liv i de judiska ghettona och sedan i konsentrationslägrena. Men även bilder på vad de ville göra i framtiden och deras hopp. Det var väldigt jobbigt att veta vad de gick igenom och se bevisen framför en på det sättet. Tog aldrig någon bild där för att det kändes nästan för privat och det är inte samma sak ifall man själv inte står där.
Allt detta blev ännu värre när vi sedan besökte en synagoga i Prag där de hade målat upp alla namnen på de judar som hade dött på väggarna. Det var flera väggar som var fyllda ända upp till det höga taket. Det var en chock att se detta, också med tanken på att dessa bara var anteckningar på de som hade dött i Tjeckien.
Sedan besökte vi även en judisk kyrkogård.
 
 
Efter denna tunga dag fick vi äntligen åka tillbaka till hotellet. Där blev det en sorts föreläsning om det som vi nyss hade sätt men mest om mod och hur människor kan vara kapabla till att göra såhär. Hon som höll i det jobbade som stå-upp komiker och kryddade upp det väldigt bra så att det blev vädligt intressant och kul (inte den delen om judarna då såklart, men när vi pratade om mod). Väldigt bra gjort.
Sedan var det mat, lite ensamtid och läggdags 23.30.
 
Tisdagen:
Tredje dagen var en aning lättare än den föregångna. Då åkte vi ut till en vacker park där ledarna hade planerat en tipsrunda och aktiviteter. Då var det riktigt kallt och jag höll på att frysa händerna av mig, för att jag hade glömt vantar (jag vet, jag är så himla smart). Men det var ändå roligt. Dock så vann inte vår grupp.
På eftermiddagen fick vi ensamtid i centrum igen. Det tyckte jag var bra eftersom att jag förra gången inte kunnat shoppa och koncentrera mig på grund av magen. Nu fick jag köpt en del (de har vädligt bra priser där) bland annat: en ljusblå hoodie där det står I <3 Prague på, två vackra armband, en fin handgjord spegel, nyckelring till mamma, godis till min lillebror och säkert något mer som jag har glömt just nu. 
På kvällen åkte vi båt runt i floden som går igenom Prag, där vi även åt god kvällsmat. Väldigt mysigt och fint. Då fick man också för första gången riktig tid till att slappna av och bara umgås med sina vänner.
 
 
 
 
 
 
När vi kom hem var det dags för packing. Nästa dag skulle vi ju åka hem till Sverige igen, vilket kändes lite tråkigt men samtidigt skönt. Efter att ha varit med om så mycket var jag helt slut och jag längtade hem till min egen säng. Kl 23.00 var det läggdags.
 
Onsdagen:
Sista dagen bestod, som den första, bara av bussåkande. Väckning kl 05.00 och 06.00 bar det iväg igen. Först genom Tjeckien till Tyskland där det var något stopp på McDonalds. Sedan båten från Tyskland till Danmark, över öresundsbron och in till gamla Malmö igen :)
Vi var hemma ungefär 22.00 och jag stupade nästan direkt i säng. Var så trött att jag inte ens orkade packa upp.
Idag är det nya krafter och det blir bara bättre av att tänka att jag är ledig en hel vecka till innan skolan börjar. Nu ska det skrivas inlägg på bloggen dagligen och recensioner ska förhoppningsvis regna ner.
 
 
 
 
 
 
Det var förresten den här boken jag läste lite i under bussresorna, annars hann jag tyvärr inte med någon mer läsning:
 
 
Och som en sista uppdatering så får jag säga att jag idag ska bege mig till stan med en vän för att se The Host. Ville egentligen se den på premiärdagen men eftersom att jag inte var hemma igår så får det bli idag. Är sjukt peppad!
See you soon <3
 
Uppdatering: om ni orkade läsa allt det där så blir jag imponerad ;)

Kommentarer
Postat av: Anna

Det lät som en intressant resa! Fint berättat av dig. Jag har länge funderat på att åka till Prag, det låter som en mysig stad. Än så länge har jag varit i London, Berlin och Nice. London är självklart stora favoriten, får aldrig nog av den staden! <3

Svar: Tack så mycket! <3Har aldrig varit i London men vill hemskt gärna dit. Tycker dock absolut att du ska prova på Prag, en utav de finaste städer jag har besökt och det säger en del :)
Rebecca

2013-03-28 @ 16:30:35
URL: http://readingthisworld.blogspot.com
Postat av: Ebba

Verkar varit en toppenresa! Har alltid velat åka till Prag, det verkar så himla fint! :)

Svar: Ja, det var det verkligen. Saknar det redan ;)Du borde fundera på att åka dit någon gång.
Rebecca

2013-03-28 @ 21:14:37
URL: http://iceandfire.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0