Diskussion: Rädsla för uppföljare

Jag har ett flertal gånger hamnat i en situation där jag är rädd för att läsa uppföljaren till en bok jag tyckte väldigt mycket om. Inte bara lite nervös då (för det är man nästan alla gånger) utan så rädd att man skjuter upp på att läsa den hela tiden.
Just nu har jag speciellt tre böcker som jag känner lite så inför. Fragments av Dan Wells, The Scorch Trials av James Dashner och Clockwork Princess av Cassandra Clare. Vanlightvis brukar jag kasta mig över böckerna direkt när jag får dem, men nu tvekar jag. Jag är rädd för att upföljaren ska förstöra hela min bild om serien. Speciellt med tanken på att jag har hört en del dåligt om just The Scorch Trials som har stått i bokhyllan längst av dessa tre. På något sätt känns det väldigt löjligt också, när jag har längtat så mycket efter dem.
Kommer också ihåg för några år sedan då jag var ett stort Twilight fan och Eclipse hade premiär. De timmarna innan filmen skulle gå av stapeln på bion var jag så sjukt nervös att jag mådde riktigt illa.
 
Men nu ska jag ändå ta och läsa Clockwork Princess så snart jag kan. För även ifall nervositeten håller på att äta upp mig är jag väldigt nyfiken på att se hur allt slutar.
 
Har ni någon gång känt på det här viset?

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det kanske aldrig går riktigt så långt för mig att jag är rädd för att läsa uppföljaren, men nervös är jag nästan alltid. När sista boken i Bloodlines kommer ut tror jag dock att jag kommer skjuta upp det rätt länge för den enkla anledningen att jag inte vill säga farväl till serien och karaktärerna :)

Svar: Haha, ja det kommer jag också göra :)Dock så har Richelle Mead faktiskt sagt att hon planerar att skriva något till V.A relaterat efter Bloodlines serien, så man får alltid hoppas.
Rebecca

2013-03-29 @ 14:16:09
URL: http://boktjejen.devote.se
Postat av: Johanna

Sv: Är du seriös? Omg det hade varit så perfekt :D

Svar: 100% :)Längtar så mycket efter filmateriseringen nu också!
Rebecca

2013-04-02 @ 19:20:57
URL: http://boktjejen.devote.se
Postat av: Johanna

Sv: Jag med! Vad tycker du om castingen än så länge? Jag tycker den är rätt bra, och det är ju perfekt med en ryss som Dimitri :) Nu ska de bara få till utseendet rätt också, men det gör de säkert :)
Den enda jag egentligen verkligen bryr mig om att de ska få rätt är Adrian, och han kommer förmodligen inte vara med förrän i andra filmen så behöver inte vara orolig än ;)

Svar: Är väldigt nöjd. Först var jag riktigt osäker och hittade bara negativa delar nästan :/ Men sedan såg jag fler bilder, läste lite om dem och såg några klipp med dem och under tiden tyckte jag bara om dem mer och mer. Lite som med CoB castingen.Zoey är perfekt som Rose, många säger att hon inte är så kurvig som Rose ska vara men hon försöker och hon tränar riktigt hårt. Enligt mig kunde de inte hittat någon bättre :)
Blev först chockad när en totalt okänd ryss blev castad som Dimitri men nu gillar jag honom också. Speciellt efter att ha läst en intervju där han pratade om rollen, visar att han verkligen gör allt för att få fansen nöjda. Lissa blev också helt okej, var stort fan av H2O när jag var yngre och tycker hon ser ut som jag föreställt mig :)
Är också orolig över Adrian, det fanns dessutom något rykte om att han kanske skulle vara med lite på hörnet redan i första filmen.
Rebecca

2013-04-03 @ 15:37:19
URL: http://boktjejen.devote.se
Postat av: Johanna

Sv: Oo seriöst? Hade älskat om de gör det! Fast samtidigt inte, eftersom jag vill att de följer filmerna och gör de lika bra :) Fast i för sig, Adrian kan bara göra allt bättre ;)

Svar: Haha, precis. Känner mig också lite kluven kring den iden :p
Rebecca

2013-04-04 @ 20:57:25
URL: http://boktjejen.devote.se
Postat av: Beate

Nästan varje gång jag ska läsa uppföljare!! Särskilt till böcker jag älskat bortom alla gränser, då är det riktigt himla läskigt... Men jag har (nästan) lärt mig att separera böckerna i en serie så att min bild av den ena inte påverkar den andra (på en avgörande nivå :P )! Men när jag väl börjat läsa brukar all excitement ha tagit över oron :)

Svar: Haha precis. Läser Clockwork Princess just nu som jag har väntat på i all evighet och nästan all nervositet har försvunnit :)
Rebecca

2013-04-08 @ 11:58:18
URL: http://bokbeate.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0