Diskussion: Vad gör ni innan ni ser en filmaterisering? (+ liten status)

Jag har precis sett klart den mest sinnesrubbade filmen någonsin: The Human Centipede. Usch, blä, urk. Är du äckelmagad så se inte den. Det är helt sjukt hur någon ens kan komma på den iden från första början. Dessutom kunde jag inte sluta att irritera mig på karaktärerna, de gjorde så många dumma val. Och slutet var det värsta...

Har hört att det finns en tvåa, och att den första filmen tydligen ska vara en Disney film jämfört med den. Ja, vissa saker ska bara inte ses.
 
Men hur som helst så skapade jag inte detta inlägget för att prata om just det nu. Utan ett mer bokrelaterat ämne då jag har tänkt en hel del på filmaterseringar av böcker den senatse tiden, eftersom att de flesta utav mina favoriter ska bli eller håller på att bli filmer. 2014 kommer att bli ett helt galet filmår, och jag längtar mycket.
Nu så har jag dock börjat tvivla på en sorts 'tradition' som jag brukar ha innan jag ser en filmaterisering och det är att jag läser om boken någon vecka innan för att fräscha upp minnet till det maximala.
Innan har jag alltid sett det som en bra idé men nu är jag mer osäker. En filmaterisering är aldrig perfekt, det finns händelser som lämnas ute och inte får samma utveckling som man kanske vill. Därför är det kanske bättre att man inte kommer ihåg exakt allt innan man ser filmen, så behöver man inte störa sig på alla smådetaljer när man väl sitter där och ser filmen för första gången. Då kan man istället koppla av och bara njuta.
 
En stor anledning till detta är också för att jag är lite kluven just nu eftersom att City of Bones premiären närmar sig med stora steg och det var år sedan jag läste den boken sist. Hade först tänkt läsa boken igen i augusti men är inte så säker nu längre.
Hur brukar ni göra och hur ska ni göra? Behöver lite råd :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Monika

Jag brukar alltid försöka att "tänka bort" boken när jag ser filmen. Det är alltid så mycket som inte är likadant och om jag kommer ihåg för mycket eller sitter och funderar på hur det egentligen var så blir jag bara irriterad och njuter inte alls av filmen. Jag vill nog helst se dem som två skilda verk, även om det ibland är svårt.

Svar: Försöker också göra det, men jag har svårt för det då jag alltid sitter och jämför i slutändan ändå :/
Rebecca

2013-06-24 @ 07:16:23
URL: http://bokslut.blogspot.com
Postat av: Johannes

Jag ser inte filmatiseringar överhuvudtaget. Har jag läst boken och gillat den blir jag bara arg på filmen. Har jag läst boken och inte gillat den vill jag ändå inte se filmen. Har jag inte läst boken men vill läsa den vill jag inte ha läsupplevelsen förstörd. Om jag varken läst eller vill läsa den lär ju inte filmen kännas intressant heller. Simple as that.

Svar: Haha, jo. Saken är den att jag kan inte låta bli. Jag vill se boken bli gjord till film, jag vill se världen förvandlas till verklighet. Jag förväntar mig inte att det ska bli perfekt, det går inte, men att få se sin favoritfilm komma till liv är en helt underbar känsla för mig. Därför så tar jag gärna risken ;)
Rebecca

2013-06-24 @ 13:03:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0