Top 5 Wednesday #4

Nu är det dags för den fjärde Top 5 Wednesday och oj vad tiden går fort. Jaja, lite försenad som vanligt men jag hoppas ni har överseende för det. Här är i alla fall veckans tema:
 
 


 
 
5. Jamie Roth & Mara Dyer (Mara Dyer triologin)
Dessa två har några väldigt bra dialoger tillsammans och lyckas alltid få en på bättre humör mitt uppe i ett spännande drama. Mara och Jamie's vänskap är kanske inte det finaste men definitivt en utav de roligaste. Gillar även hur de alltid står upp för varandra trots att oddsen nästan alltid är emot dem.
 
 
 
 
 
 
4. Clarissa "Clary" Fray & Simon Lewis (The Mortal Instruments)
Här har vi en vänskap som har överlevt allt. Den har överlevt ett ton utav hemligheter, ickebesvarad förälskelse, död och en massa andra hemskheter. Jag tror att i en värld där allting är främmande och nytt behöver man något gamalt att hålla fast vid. Något som man kan lita på och vet alltid stannar kvar vid ens sida. Det är vad Clary och Simon är för varandra. Bästa vänner sedan långt tillbaka har nu växt till något starkare och djupare.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3. Liesel Meminger & Rudy (The Book Thief)
Världens gulligatse vänskap världen någosin har skådat? Ja den har vi här.
Under bokens gång får man vara med om en del utav dessa två karaktärernas uppväxt, där de delar en massa fina stunder tillsammans. Dessa två skojade alltid runt och utmanade varandra, vilket ledde till att de blev bästa vänner och delade nästan allt tillsammans. Detta i en värld utav död och förintelse. Och sådant slutar nästan aldrig bra.
 
 
 
 
2. Rosemarie "Rose" Hathaway & Vasilisa "Lissa" Dragomir (Vampire Academy)
Rose och Lissa är verkligen varandras motsattser, och kanske är det just det som gör dem till så bra vänner, men de har dock även en mycket fin förståelse för varandra som deras vänskap har byggts upp på. 
Så dessa två har varit bästa vänner sedan förskolan och känner varandra ut och in, bokstavligt talat. De har nämligen också ett band mellan varandra som tillåter Rose att vara i Lissa's huvud så hon kan känna och se allt som Lissa känner och ser. Även ifall det kan göra vissa situationer lite jobbiga så har det definitivt stärkt deras vänskap och under seriens gång får man se hur de stödjer varandra och går igenom ett helvete tillsammans.
 
 
 
 
 
 
 
1. William "Will" Herondale & James "Jem" Carstairs (The Infernal Devices)
Jag har inte läst om någon annan vänskap som skär djupare än denna. Trots det stora och tragiska triangeldramat i serien så var det ändå Will och Jem's vänskap som lyckades beröra mig mest. Jem och Will slet ut mitt hjärta i Clockwork Princess och stampade på det. De flesta utav mina tårar var för dem. De två som varit bästa vänner sedan de var tolv år. De som alltid har slagits sida vid sida och alltid täcker varandras ryggar. De som fullständigt litar på varandra. De som inte riktigt vet hur de ska kunna leva utan varandra.
Jem och Will är ju även parabatais, vilket betyder att deras band går djupare än brödrars. Något som håller dem sammankopplade så att de nästan kan känna av varandra. Ett starkare band är svårt att hitta.
 

Vad tycker ni om veckans tema? Och vem hade ni valt?

Kommentarer
Postat av: Frida

Sv: Tack! :) Jag också. Tyckte i och för sig väldigt mycket om HG, men känner på mig att Catching Fire kommer att bli ännu bättre. Gillade verkligen allt i trailern. Ska bli så spännande att se mer av arenan. Tycker att den är så häftig och hoppas att de lyckats göra den lika bra på film. :)

Svar: Gillade också Hungerspelen mycket. Det som jag blev besviken på var att de hade tagit bort så mycket i slutet som jag tyckte var en av de kraftfullaste delarna i boken, och att kameran var mycket skakig vid vissa tillfällen :/
Ja, ser så mycket fram emot CF att det knappt är sant :)
Rebecca

2013-07-30 @ 21:24:23
URL: http://boooklovin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0