Top 5 Wednesday #2

När jag satte mig ner för att göra detta insåg jag ganska snabbt att den här veckans tema skulle bli mycket svårare än förra. Tydligen finns det en massa fler manliga karaktärer jag tycker om lite extra än kvinnliga. Så det här tog ett tag och det är därför ni förmodligen får läsa detta på torsdagen i stället vilket jag är ledsen över.
Sedan så hade jag ännu svårare för rankningen men tyckte ändå det blev ganska bra tillslut. Har dessutom lagt till ett berömt citat på bilderna av karaktärerna. Det tog också lite längre tid :)
Men nog med ursäkter, här är veckans tema (också ganska vanligt):
 

 
 
 
 
 
 
5. Noah Shaw från Mara Dyer triologin
En kille vars namn man bokstavligt talat skulle kunna ersätta med kaxig och sarkastisk är även en kille som skyddar sin tjej mer än allt annat. Noah förvånar läsarna med varje steg han tar, och för varje steg faller man mer och mer för honom.
 
 
4. Jace Wayland/Morgenstern/Herondale från The Mortal Instruments
Killen med många efternamn men även många talanger. Vid vissa tillfällen kan han ses som ett riktigt kräk men vi som har följt serien och hans karaktär vet att under all den där kaxigheten gömmer sig något helt annat. Dessutom älskar jag att han utvecklas så mycket igenom hela TMI serien och vågar öppna sig mer för varje gång.
 
 
 
3. Finnick Odair från Hunger Games
(Och ja, i Revolt och lite i Fatta Eld tycker jag att han räknas som en huvudkaraktär)
Till att börja med så tyckte nog alla andra precis som jag: att Finnick Odair är en skitsnygg skitstövel. Men när man väl lär känna honom och hans historia så inser man bara att han också är en bricka i ett spel, precis som alla andra i den här boken. I hela hans liv har han gått igenom ett rent helvete där allt handlar om att överleva och att han fortfarande kämpar för vad han vill är väldigt beundransvärt. Här mina damer och herrar finns en man med ett hjärta av guld.
 
 
 
 
2. Augustus Waters från The fault In Our Stars
Behöver jag ens förklara varför hans namn står här? The Fault In Our Stars är en utav de sorgligaste böckerna jag någonsin läst och det var främst på grund av den här killen. Han är inte rädd för att visa sina känslor, han har humor och försöker alltid att greppa tag i något även när han sjunker snabbt. En så sjukt underbar karaktär och jag hoppas verkligen att skådespelaren Ansel Elgort kan göra honom rättvisa, annars lär jag bli väldigt sur.
 
 
1. Étienne St. Clair från Anna and the French Kiss
För ett år sedan läste jag en bok som hette Anna and the French Kiss som jag fullständigt älskade. Där fick jag möta en viss karaktär vid namn Étienne St, Clair. Ett väldigt annorlunda namn men det är inte så konstigt med tanken på att han är både fransk, brittisk och amerikansk. Kan det bli bättre? ;)
Han har humor och försöker alltid få andra att må bra, även ifall det kostar honom en massa. Visst gör han en del misstag men det gör vi alla och fick honom därför att bara verka så mer realistisk. 
I början var jag lite osäker på ifall han skulle komma på första plats men efter lite fundering stod ju svaret självklart. Det finns ingen som kan toppa St. Clair och jag är inte riktigt säker på ifall jag någonsin vill att den här boken ska bli film eftersom att det inte finns en chans att någon skulle kunna göra den här karaktären rättvisa. Låt mig bara få behålla den bilden jag har i mitt huvud.
 
 
 
Här är några fler manliga huvudkaraktärer jag verkligen tycker om också men som jag tyvärr inte kunde ha med på denna listan: Adrian Ivashkov & Dimitri Belikov (Vampire Academy, Bloodlines), Will Herondale (The Infernal Devices), Jared (Unspoken), Daemon (Lux), Peeta (Hunger Games) och Shay (Nightshade).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0